Podul peste râul Siret dintre localităţile Luţca şi Sagna, situat pe drumul judeţean DJ 207 A, s-a prăbuşit în timp ce pe el rulau un autocamion şi o autoutilitară.
Şoferul autocamionului aflat pe pod în momentul prăbuşirii, un bărbat în vârstă de 56 de ani, a fost rănit, fiind scos din maşină de martori şi transportat la spital cu o ambulanţă. Deşi are mai multe traumatisme, bărbatul se află în afara pericolului.
Au fost deschise mai multe anchete după ce podul s-a prăbuşit peste Râul Siret
Inaugurat cu fast anul trecut, podul s-a prăbuşit joi cu tot cu maşinile care îl tranzitau. Procurorii de pe lânga Judecătoria Roman au deschis două dosare penale.
Primul vizează infracţiunii de abuz în serviciu, cercetările fiind continuate în vederea stabilirii modalităţii de realizare a reabilitării podului.
Al doilea dosar este pentru vătămare corporală din culpă.
O a treia anchetă a fost cerută de Ministerul Dezvoltarii, cel care a alocat finaţarea pentru pod prin PNDL. Ministrul a cerut inspectorilor în construcţii să se deplaseze de urgență la fața locului pentru a verifica stadiul lucrărilor, iar rezultatele acestor verificări vor fi făcute publice.
Podul prăbuşit era plin cu polistiren şi fier ruginit
Cristi Popovici, reporter special Antena 3, vă prezintă imagini şi informaţii din localitatea Luţca, prăbuşit la doar 6 luni de la construcţie.
"Polistiren şi în piloni, dar şi în hobane, acele fire de oţel care susţineau efectiv podul. Nu aşa complicat să ne dăm seama, că este polistiren printre bucăţile de beton. Acestea sunt hobanele de care vorbim, firele de oţel. Nu s-a făcut absolut nicio reabilitare din acest punct de vedere. Era cel mai imporant lucru, practic susţinerea podului se baza pe aceste fire de oţel, pe aceste bucăţi ruginite. Ele sunt atât de vechi, de 50 de ani, în '72 a fost construit acest pod. Acestea trebuiau schimbate. Aici trebuia să se lucreze, nu la aspectul estetic, pentru că la asta au lucrat domnii care s-au ocupat de reabilitarea acestui pod, să arate cât mai frumos pentru alegători. Şi vedeţi că s-a ales praful de absolut tot. Am stat de vorbă astăzi cu mai mulţi ingineri de la Facultatea de Drumuri şi Poduri din Bucureşti şi mi-au spus că nu au văzut aşa ceva niciodată. Nu au auzit de polistiren în pod, cel puţin în epoca noastră modernă. Este o tehnică ce se folosea acum zeci de ani, când nu existau materiale de construcţii care sunt acum. Încă sunt animale înuntru, sunt 90 de ani care vor muri zilele acestea, pentru că nu are cine să le scoată", a relatat Cristi Popovici.
Ministerul Dezvoltării susţine că lucrările la pod trebuiau finalizate în luna viitoare
Din punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării, obiectivul de investiții nu a fost finalizat, întrucât nu a fost transmis Procesul Verbal de Recepție la Terminarea lucrărilor. Lucrările la acest pod nu sunt finalizate și recepționate, așadar, obiectivul nu putea fi dat în folosință.
Conform contractului de finanțare încheiat între Ministerul Dezvoltării și Consiliul Județean Neamț, valoarea finanțării, alocată prin PNDL, este de 7.374.449,36 lei, sumă din care MDLPA a decontat 7.295.280,58 lei.
Încheierea contractului pentru execuția efectivă a lucrărilor se face între autoritatea contractantă și firma responsabilă cu proiectarea și execuția lucrărilor. Durata de execuție a lucrărilor este de 24 de luni, termenul de finalizare a lucrărilor fiind luna iulie 2022.
Firma din Neamţ care a efectuat lucrările la pod a terminat mult mai devreme, iar autorităţile locale s-au mândrit cu acest lucru în noiembrie când au permis reluarea traficului pe pod. Într-o postare pe retelele de socializare preţedintele CJ Neamt, Ionel Arsene spunea că podul va rezista fără probleme timp de 50 de ani. Însă, lucrările au fost făcute de mânuială.
După inaugurare, oamenii au semnalat că podul este înclinat. Pe 10 septembrie, presa locală scria faptul că podul este serios avariat. Partea centrală a podului era lăsată din cauza greutăţii, iar crăpăturile erau enorme.
Preşedintele Consiliului Judeţean Neamţ spunea că a luat măsuri. A luat legătura cu autorităţile şi firma de construcţii însă, toţi au spus că nu există niciun pericol.