Piața ilicită a tutunului iese în evidență prin amploarea sa și prin numeroasele probleme pe care le generează. Potrivit statisticilor, piața ilicită a tutunului poate reprezenta 10% din consumul la nivel mondial, iar problema este deosebit de acută în Europa.
Nu pornește însă din Europa, ci de la mii de kilometri distanță. Poate părea incredibil, dar prima poartă de intrare atât a drogurilor cât și a țigărilor de contrabandă este canalul Panama, aflat în cealaltă parte a lumii. Pe aici sunt transportate mărfurile ilegale ce vin din țări precum Columbia, Nicaragua și altele, către țările din Uniunea Europeană. Porturile preferate sunt cele din Belgia, Olanda sau Spania, însă au existat informații recente că transporturile au loc și pe rute ce ajung din Marea Neagră în România, potrivit poliției Columbiene.
"Porturile din Rotterdam, Hamburg, Barcelona și Valencia continuă să apară ca fiind cele mai utilizate pentru a transporta produse ilegale, acordând o atenție specială celor din nordul Europei, unde acestea coexistă în mijlocul unui ecosistem infracțional internațional. Crima organizată și spălătorii de bani ilegali folosesc Panama ca epicentru al activităților lor de contrabandă. În același timp, această activitate finanțează infracțiuni mai importante, cum ar fi traficul de droguri și traficul de persoane, în colaborare cu bandele care distribuie produsul în țări precum Guatemala, Ecuador, Columbia, Republica Dominicană, printre altele", potrivit lui Alejo Campos de la Crime Stoppers.
Crime Stoppers este o organizație internațională non-profit care își propune să contribuie la securitatea multidimensională și facilitează participarea anonimă, fiabilă și sigură a cetățenilor la raportarea infracțiunilor în 7 regiuni din întreaga lume.
Profiturile mari, combinate cu riscurile reduse și sancțiunile blânde, fac ca traficul ilegal de țigări să devină din ce în ce mai atractiv pentru infractori, fiind un produs foarte profitabil, ușor de transportat, supus unor controale minime și cu sancțiuni, atunci când sunt aplicate, mult mai laxe decât cele pentru alte infracțiuni, cum ar fi traficul de droguri.
Țări precum Marea Britanie, Suedia sau Japonia au găsit în produsele cu tutun încălzit și în e-cigs o alternativă cu până la 95% mai puțin nocivă decât țigările convenționale. Acestea au reușit să transpună în legislație principiile reducerii efectelor nocive ale tutunului, oferă alternative mai bune cetățenilor lor și evită astfel contrabanda.
Iar soluția este una care ar trebui să fie aplicată de tot mai multe țări, spune în exclusivitate pentru Antena 3 CNN, Alejo Campos de la Crime Stoppers:
Ați găsit, pentru că ați comunicat cu multe guverne, ați găsit o legătură între interzicerea produselor care reduc efectele nocive ale tutunului - tutun încălzit, e-cig - și crearea de piețe negre ale tutunului?
Absolut, am văzut asta în țări care aprobă, care votează legi care interic comercializarea produselor precum țigările electronice. Nu este vorba atât de mult de faptul că oamenii încetează să mai folosească acel produs, ci ceea ce se întâmplă este că consumatorul caută pe piața ilegală aceste produse pe care nu le poate obține în mod legal. Așadar, ceea ce fac automat aceste legi este să genereze o piață ilegală. Am văzut acest lucru cu mulți ani în urmă în cazul Prohibiției din Statele Unite, legea din 1920, care a creat o piață ilegală pentru băuturile alcoolice și care a generat, de asemenea, unul dintre cei mai mari criminali din istoria Statelor Unite, Al Capone. Și asta l-a consacrat cumva. Vedem acum, în cazul țigărilor electronice, că, prin interzicerea acestora, se creează o piață ilegală.
Cine creează și cine câștigă de pe urma acestor piețe ilegale?
Fiecare piață ilegală este, să spunem, gestionată și condusă de crima organizată. Așadar, atunci când se pune întrebarea cine generează profituri din toate acestea, este vorba de crima organizată.Sunt aceleași structuri care ajung apoi, să spunem, în aceleași organizații de spălare de bani, de dislocare. Droguri, trafic de persoane, care sunt, de asemenea, implicate în contrabanda pe scară largă.
Iar în cadrul contrabandei, țigările sunt unul dintre principalele produse cu care se ocupă.
Există rute ale traficului de droguri și de țigări între America Latină și Europa?
Da, bineînțeles că da. Cu alte cuvinte, trebuie să înțelegem, de asemenea, că există un nou concept în domeniul crimei organizate, care este convergența infracțională. Convergența infracțională înseamnă că grupurile care înainte lucrau separat cu infracțiuni diferite lucrează acum împreună, pentru că împart rutele, împart aceleași piețe, aceiași distribuitori, adică aceiași dealeri și, în același timp, aceleași organizații pentru a spăla apoi banii și aceiași actori ai corupției. Astfel, se ajunge la aceleași rute pe care le folosesc, fie că este vorba de trimiterea cocainei către piețele din Europa și din Europa sau din Asia, apoi să trimită produse de contrabandă în America Latină.
Care sunt aceste produse de contrabandă care vin din Europa?
Uite, vin, de exemplu, băuturi alcoolice. Vine foarte multă băutură. La un moment dat, țigările veneau din Germania, unele țigări de contrabandă. Vin și materiale electronice, vin și medicamente speciale din Europa sau din Asia.
Care este mesajul dvs. către guvernele de aici și din Europa pentru a încerca să facă ceva pentru a opri acest trafic? Îl pot opri?
Dacă ne referim la traficul de țigări în special, țigări de contrabandă, cred că mesajul pentru guverne este că trebuie să implicăm toate sectoarele în discuție, în dialog pentru a găsi o agendă consensuală cu toate părțile în mod egal. În prezent, există anumite părți implicate, cum ar fi industriile legale de țigări, de exemplu, care nu fac parte din acest dialog. Și, în plus, este necesar să se creeze grupuri de lucru, forțe fiscale internaționale, care să se concentreze asupra crimei organizate, asupra spălării de bani, asupra traficului de droguri și terorismului, pentru a începe să analizăm mișcările ilegale de țigări de contrabandă în întreaga lume, astfel încât să putem începe să avem această agendă comună de urmărire penală globală și, în același timp, să facem schimb de informații, pentru a putea face operațiuni și confiscări internaționale.