Seria lecturilor de weekend din acest an ale Financiarului se încheie chiar înainte de Crăciun, marţi, 23 decembrie, odată cu lansarea celui de-al şaselea şi ultimul volum al Enciclopediei Descoperă Lumea, volumul Zborul, o carte de referinţă pentru cei interesaţi de aspectele şi secretele tehnice dar şi de miturile şi legendele acestui miracol industrial. Albumul Zborul, o captivantă lecţie de istorie, este structurat în şase capitole ce oferă cititorilor toate informaţiile legate de: istoria zborului (începând cu studiul zborului păsărilor, primele experimente şi pionierii zborului, până la descrierea avioanelor viitorului ? rachete şi nave spaţiale), informaţii şi desene tehnice (inclusiv analize, explicaţii şi datele tipurilor de avioane construite până în prezent).
Dirijabilele ? Primul balon a avut formă de cârnat şi a fost construit în 1852 de inginerul francez Henri Giffard. Era echipat cu un motor cu aburi şi o cârmă pentru direcţie. El a zburat doar 27 km, nemaiavând suficientă putere de a zbura contra vântului. În 1900 au fost construite primele dirijabile Zeppelin, care timp de 3 ani, au transportat peste 30.000 de pasageri în zboruri de agrement deasupra Germaniei.
Hidroavioanele ? Anii ?30 au aparţinut hidroavioanelor, considerate cele mai sigure pentru a traversa întinderile mari de apă, şi folosite în al Doilea Război Mondial pentru a patrula oceanele în căutarea submarinelor. Cel mai mare avion de acest tip a fost Boeing 314 Clipper. El putea transporta 74 de pasageri, un echipaj de 8 persoane şi avea 40 de compartimente pentru dormit. Odată cu terminarea războiului era măreţelor hidroavioane a luat sfârşit, începând să se construiască aerodromurile.
Primele rachete cu combustibil lichid ? În 1903, rusul Konstantin Ţiolkovski a propus rachetele pe bază de combustibil lichid, în 1926 americanul Robert Goddard lansând cu succes prima rachetă de acest tip. 43 de ani mai târziu a fost lansat Apollo 11, care folosea cea mai mare rachetă construită vreodată, condusă de primul echipaj ajuns pe lună: Neil Armstrong, Edwin Aldrin şi Michael Collins.
Avioanele militare ? La începutul Primului Război Mondial, cele mai multe avioane nu depăşeau distanţe de 161 km, şi viteza maximă de 100 km pe oră. Primele avioane militare erau folosite doar pentru observarea aeriană a activităţii inamicilor, însă curând au fost adaptate şi pentru luptă. Până la sfârşitul războiului, bombardierele puteau zbura pe distanţe de cca 3220km şi ajungeau la viteze de 241 km/h. Avioanele celebre de acest tip: Spitfire, Mustang şi Messerschmitt 109.
Pachetul ziar + carte poate fi achiziţionat la preţul de 13 ron, va avea un tiraj de 30.000 de exemplare şi se va distribui împreună cu ediţia din 23 decembrie a cotidianului Financiarul.
Vedeţi suplimentele Financiarul
Succesiunea volumelor este următoarea:
1. Mari invenţii (vineri, 21 noiembrie)
2. Secretele tehnicii ( vineri, 28 noiembrie)
3. Sporturi şi jocuri (vineri, 5 decembrie)
4. Construcţii monumentale (vineri, 12 decembrie)
5. Exploratori şi neguţători (vineri, 19 decembrie)
6. Zborul (marţi, 23 decembrie)
Enciclopedia ?Descoperă lumea? este al patrulea proiect editorial distinct al Financiarului, după colecţia de articole Harvard Business Review (iunie-iulie/ 8 aparitii), suplimentul Mari Contribuabili (19 septembrie) şi Enciclopedia Marea Istorie Ilustrată a Lumii (octombrie-noiembrie).
Financiarul.com