
Istoricii de artă care studiază un tablou de Pablo Picasso au descoperit misteriosul portret al unei femei, ascuns sub suprafața acestuia, potrivit CNN. Acesta a fost pierdut atunci când Picasso a pictat peste el, probabil la câteva luni după aceea, în 1901, pentru a-l reprezenta pe prietenul său sculptor Mateu Fernández de Soto stând la o masă în nuanțe de albastru și verde.
Dar, aproape 125 de ani mai târziu, contururile portretului original au fost dezvăluite de Institutul de Artă Courtauld din Londra, care a examinat opera de artă cu ajutorul imagisticii în infraroșu și cu raze X înaintea unei expoziții.
Portretul femeii „a apărut literalmente în fața ochilor noștri... bucată cu bucată”, datorită modului mozaicat în care o cameră cu infraroșu scanează o imagine, a explicat Barnaby Wright, director adjunct al Courtauld Gallery.
Deși experții „erau destul de convinși că sub suprafață se ascunde ceva, deoarece ... se pot vedea tușe de pensulă ... care nu au legătură cu portretul finit”, nu știau ce vor găsi odată ce au început scanarea, a declarat Wright luni pentru CNN.
Cine este femeia misterioasă
Aceștia nu sunt încă siguri de identitatea femeii, deși aceasta seamănă cu alte câteva femei pe care Picasso le-a pictat în Paris în 1901, având în vedere că are coafura distinctivă cu șuvițe, care era la modă în capitala Franței la acea vreme.
„S-ar putea să fie pentru totdeauna un fel de model anonim”, a spus Wright, adăugând că se lucrează la identificarea ei. „S-ar putea să fi fost doar cineva care a modelat pentru Picasso... s-ar putea să fi fost o amantă, s-ar putea să fi fost o prietenă”.
Picasso avea doar 19 ani când a sosit la Paris în 1901, dar deja găsea modalități diferite de a-și picta subiecții.
Abandonând acest portret anterior și pictând peste el, Picasso probabil „nu a schimbat doar subiectul, ci și stilul său, pe măsură ce își dezvolta faimoasa modalitate de a picta din perioada albastră”, a declarat Wright.
Picasso a refăcut pânza de trei sau patru ori
În timpul perioadei sale albastre, Picasso a folosit culori mai sumbre pentru a-și descrie subiecții, îndepărtându-se de stilul său impresionist anterior, o schimbare care a fost parțial influențată de sinuciderea bunului său prieten Carlos Casagemas.
Imaginile cu raze X sugerează că Picasso a refăcut această pânză poate de trei sau patru ori, în parte pentru că nu își permitea să cumpere materiale noi, dar și pentru că „este clar că ... îi plăcea procesul de transformare a unei imagini în alta”, a spus Wright.
„El nu a albit pânza între schimbarea subiectului pentru a face tabula rasa. A pictat figura prietenului său direct deasupra femeii ... o figură iese din cealaltă, transformându-se una în cealaltă”.
Cu toate acestea, rămășițele portretului femeii rămân vizibile pentru un ochi avizat. „Odată ce știi ce se află dedesubt din această imagine tehnică și o duci înapoi la pictura finalizată, poți vedea unele dintre aceste semne foarte clar - ochiul ei, urechea ei și părul ei”, a spus Wright.
„Această prezență fantomatică a femeii, de fapt, nu este doar sub suprafață, ci este de fapt un fel de apăsare în suprafața însăși.”