ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE Criza economică a afectat foarte multe instituţii de presă din România şi din întreaga lume. La noi, Ziua, Gardianul, Maxim sau Business Standard au pus lacăt pe redacţii, iar situaţia financiară pare să îndemne şi alte instituţii să facă acelaşi pas. Care este cheia "supravieţuirii în era iPad-ului"?
"Doctorul de ziare", Mario Garcia, a răspuns acestei întrebări în cadrul unei dezbateri găzduite de Centrul Cultural American de la Bucureşti.
A început cu o glumă, explicând prezenţa cravatei violete la gâtul lui. "Am auzit că este o culoare la modă în România", a spus Mario Garcia, continuând apoi să vorbească despre "tabletizare", despre optimizarea ziarelor conform cerinţelor consumatorilor şi despre jurnalistul "universal".
"2012 va fi un an de răscruce pentru modul în care informaţia va fi prezentată la nivel global. Ştiu că există un film care prezintă sfârşitul lumii în 2012. Poate pentru unii va fi, dar nu şi pentru media. Iar ediţiile tipărite nu vor dispărea. Niciun mediu nu ucide un alt mediu. Când au apărut ziarele se spunea că reprezintă sfârşitul cărţilor; radioul - sfârşitul ziarelor; televiziunea - sfârşitul radioului. Nu s-a întâmplat asta, aşa că nici iPad sau mediul online nu vor reprezenta sfârşitul ediţiilor tipărite", a explicat renumitul consultant, care a schimbat design-ul a peste 450 de ziare din toată lumea.
Mario Garcia nu crede nici că pasul spre o presă plătită va aduce sfârşitul unor publicaţii. "E nevoie de o educaţie în acest sens. Lumea se va alinia noilor standarde. Televiziunea a fost gratis. Acum sunt unii care plătesc şi 100 de dolari lunar pentru a vedea 1.000 de canale. Şi nimeni nu se plânge. iPad ne duce mai rapid spre atingerea acestui scop, iar New York Times este primul cotidian care a pornit un proiect Apple. Restul aşteaptă să vadă dacă iPad va schimba viitorul presei. Vrem, nu vrem, tabletizarea va avea loc. Tabletele, iPad sau altele, reprezintă renaşterea jurnalismului tradiţional", a spus Garcia.
Dr. Garcia consideră că mediul online este benefic pentru print. Mai mult, orice nou proiect trebuie să se nască întâi online şi apoi pe tipar. Iar jurnaliştii trebuie să fie universali, sa facă mai mult decât să relateze. "Trebuie să fie spontani, să filmeze sau să facă o poză. Chiar dacă nu la nivelul unor profesionişti, dar trebuie să se adapteze la cerinţele noii ere. Trebuie să îşi amintească faptul că lucrează în lumea ştirilor, nu în lumea ştirilor din ziare".
Cât despre conţinutul unui ziar, acesta trebuie să se alinieze la cerinţele tinerilor: să fie succint, mixt şi să nu conţină îndemnul "citiţi restul online". "Bătrânii se vor adapta în cele din urmă. Vor bombăni la început, dar după două-trei săptămâni tot vor dori să îşi citească ziarul. Trimiterile online se fac pentru lucruri care nu pot fi puse în ziar: materiale video, foto, audio. Dacă îi trimiţi pentru text pe internet, nu faci altceva decât să îi enervezi", a mai spus Garcia, care a avut şi un sfat final pentru cei prezenţi la dezbatere: pregătiţi-vă pentru tabletizare.
Antena3.ro