Tot
mai multe posturi de televiziune din statele occidentale îşi
fac intrarea pe piaţa arabă. După ce France 24 şi BBC şi-au
deschis versiuni în limba arabă, acum şi Euronews anunţă că
în câteva luni va fi gata să ajungă, prin satelit, la
populaţiile din Orientul Mijlociu şi din Africa de Nord. Aceste
canale nu sunt însă singurele din
acest spaţiu. Potrivit
AFP, aceluiaşi public i se adresează şi postul
american - al-Hurra, lansat în 2004, şi cel rus – Rusia al-Yaum, lansat în 2007. Şi Deutsche
Welle emite în acest spaţiu încă din 2005, având
trei ore pe zi emisiuni în limba arabă.
Un purtător de cuvânt
al BBC a declarat pentru AFP că postul a fost “copleşit de
reacţia” publicului, la patru luni de la lansarea televiziunii
arabe. Afirmaţia nu are însă şi o acoperire bazată pe
cifre, întrucât televiziunea nu dispune încă de o
măsurare a audienţelor. Cu toate astea, se cunoaşte bugetul alocat
unui asemenea proiect şi care se ridică la 33 de milioane de euro,
având în vedere că postul emite 24 de ore din 24.
De
cealaltă parte, televiziunea France 24 este formată din 20 de
jurnalişti care vorbesc araba şi emite pe această zonă din
aprilie 2007, 4 ore pe zi. Directorul adjunct responsabil de
conţinutul în arabă s-a declarat “mulţumit” de
feed-backul primit. “Am început să avem un răspuns bun din
partea audienţei din ţările din Magreb”, a precizat el. În
Orientul Apropiat şi Mijlociu “este însă mai dificil”:
canalul francez are acolo o concurenţă serioasă, formată din
posturile al-Jazeera şi al-Arabiya.
Cele
două mari canale pan-arabe continuă să domine audineţa în
acest spaţiu. În teritoriile palestiniene, primul este urmărit
de majoritatea populaţiei, datorită tonului său militant. Mulţi
nici nu ştiu că există şi canale occidentale care emit în
arabă.
Potrivit
unui centru de sondare a opiniei publice iordanian, primele rezultate
ale BBC sunt dezamăgitoare. “Nu a reuşit să suscite interesul”,
spun reprezentanţii centrului, care precizează că al-Hurra aproape
a dispărut de pe ecrane, din cauza legăturilor cu administraţia
americană.
În
ciuda bătăliei pe care marile puteri o poartă, mediatic, în
spaţiul arab, sociologul de origine algeriană Leila Babes susţine
că posturile occidentale sunt privite cu neîncredere de
publicul căruia i se adresează. “La nivel global, în lumea
arabo-musulmană există neîncredere vizavi de media
occidentală, mai ales pentru că ele lasă să treacă mesaje venite
din partea marilor puteri”. Iar audienţele relevă şi ele faptul
că nu există un public foarte numeros al acestor canale.
Potrivit
unui politolog citat de AFP, audienţa nu este însă cel mai
important factor pe care canalele occidentale îl caută. “Lupta
se dă la nivel politic şi nu la nivel de cotă de piaţă. Aşa cum
ai o ambasadă în lumea arabă, trebuie să ai şi o
televiziune. Asta face parte din arsenalul diplomatic. Trebuie să
existe, din punct de vedere politic”. Şi iată că acest lucru
este înţeles de tot mai multe state din lume.
Antena3.ro