Pictoriţa Frida Kahlo, celebră atât pentru lucrările sale de artă suprarealistă, cât şi pentru bisexualitatea pe care nu şi-a ascuns-o niciodată - legături amoroase cu celebra fotografă Tina Modotti şi cu cântăreaţa mexicană Chavela Vargas -, a fost considerată un simbol al modei al epocii sale, deşi ţinutele ei nu se încadrau în tendinţele acelei perioade. Frida nu obişnuia să îmbrace nici rochii care să îi pună silueta în evidenţă şi nici să îşi aranjeze bucle sofisticate, după cum era moda anilor '30, hainele ei fiind, mai degrabă, o adaptare personală a vestimentaţiei rurale. Pictoriţa purta rochii largi, strânse în talie cu panglici, cămăşi încheiate până la gât şi bluze lejere, ţărăneşti, brodate cu flori colorate.
Însă, potrivit lui Circe Henestrosa, curatorul muzeului Frida Kahlo din Mexico City, care va expune hainele artistei până pe 20 noiembrie, garderoba acesteia era de fapt gândită pentru a ascunde o viaţă plină de durere fizică şi psihică. Frida a avut poliomielită în copilărie, iar un accident de autobuz pe care l-a suferit la vârsta de 18 ani a desfigurat-o. Acestora li s-au adăugat traumele unor avorturi şi ale numeroaselor relaţii extraconjugale ale soţului ei, artistul plastic Diego Rivera.
Astfel, hainele pe care le purta Frida şi care au reprezentat nota ei distinctivă erau menite să îi mascheze imperfecţiunile corpului - fustele lungi acopereau piciorul drept, mai scurt şi mai subţire decât stângul, în timp ce bluzele lejere nu lăsau să se vadă corsetele greoaie şi ţepene pe care artista le purta pentru durerile de spate.
Printre obiectele care se regăsesc în expoziţia numită "Aparenţele pot fi înşelate: Rochiile Fridei Kahlo" se află o capă scurtă, din catifea de mătase neagră, cu broderie din dantelă pe margine, o bluză din mătase cu o broderie roşie cu flori galbene şi violet la guler, cam ponosită, şi o bluză purpurie, care are imprimate pătrate roşii şi galbene. Printre articolele vestimentare expuse se mai află şi o fustă roşie imprimată cu floricele albe, o cămaşă galbenă, cu mâneci lungi şi încreţite, imprimată cu frunze uscate şi o cămaşă din muselină de un roşu aprins. De asemenea, vizitatorii expoziţiei vor putea vedea celebrul corset alb al Fridei, purtat de aceasta în autoportretul pe care l-a numit "The Broken Column" şi despre care se crede că este un dar din partea pictorului Pablo Picasso, pe care aceasta l-ar fi întâlnit la Paris.
După moartea Fridei Kahlo, în 1954, soţul acesteia a ordonat ca hainele ei să fie închise într-un depozit pentru 15 ani. Diego Rivera a murit trei ani mai târziu şi a lăsat-o ca administrator al patrimoniului Fridei Kahlo pe colecţionara de artă Dolores Olmedo, care a refuzat însă să ofere accesul la arhiva de scrisori, haine, bijuterii şi fotografii a pictoriţei.
Acestea au putut fi văzute abia în 2004, când Olmedo a murit. Potrivit Hildei Trujillo, directoarea muzeului Frida Kahlo, prima expoziţie a hainelor purtate de celebra pictoriţă, care a avut loc în 2007, a stârnit o adevărată frenezie, modelele fiind copiate şi expuse în magazine din întreaga lume.
Frida Kahlo (1907 - 1954) a fost o pictoriţă care ocupă un loc central în pictura mexicană. Opera sa, extrem de originală, poate fi situată la confluenţa mai multor curente: simbolism, realism, suprarealism, expresionism, prezentând şi puternice influenţe ale artei indigenilor din Mexic. Temele sale predilecte au fost autoportretele şi durerea care a însoţit-o de-a lungul întregii sale vieţi.
Opera Fridei Kahlo ocupă în prezent un loc important în pictura mexicană şi mondială. Cele aproximativ 150 de tablouri care o compun se află răspândite în muzee şi colecţii particulare din Mexic, SUA şi Europa.