Antena 3 CNN Actualitate Cultură Ce credea Maxim Gorki despre adevărata față a Revoluției Ruse

Ce credea Maxim Gorki despre adevărata față a Revoluției Ruse

2 minute de citit Publicat la 19:05 18 Noi 2014 Modificat la 19:05 18 Noi 2014
historia.jpg
Maxim Gorki este una dintre cele mai importante personalități  artistice și  intelectuale ruseștiasociate Revoluției din 1917. El a rămas, pe toată durata de viață a Uniunii Sovietice, un simbolal  Revoluției  și  a fost  imaginea artistului  revoluționar.  Însă în ce măsură era el  de acord cuviziunea lui Lenin și cu întregul experiment sovietic? Mai puțin decât credem.

În  gama de  portrete  ale  eroilor  sovietici  idolatrizați  în  toate  școlile  și  bibliotecile  sovietice,Maxim Gorki era mereu cel care avea onoarea de a fi plasat lângă Lenin. Asta deoarece Gorki afost  un simbol al  culturii  sovietice,  era considerat  primul mare scriitor rus al  proletariatului,prieten  de-o  viață  al  bolșevicilor  și  fondator  al  realismului  socialist,  doctrina  artistică  aregimului.

Cultul lui Maxim Gorki s-a născut chiar în perioada vieții sale, când s-au făcut și câteva filmedespre tinerețea sa. Tot atunci, principala stradă din Moscova a primit numele sau, iar orașul săunatal a fost redenumit Gorki.

A existat însă și un alt Gorki, cel din spatele mitului, pe care publicul sovietic nu avea voie să-lcunoască. În prezent, deschiderea arhivelor sovietice a scos la iveală o figură mult mai complexăși  mai  tragică  decât  cea  prezentată  în  colecțiile  cenzurate  ale  operelor  sale.  Din  opera  sajurnalistică, cunoscută de multă vreme în Occident, și  din corespondența bogată îngropată înarhive, reiese clar că Maxim Gorki nu a fost cel mai fidel dintre bolșevici, că avea îndoieli cuprivire la revoluție și că direcția regimului după 1917 l-a împins în exil patru ani mai târziu, deunde se întoarce abia în 1928, numai pentru a deveni un prizoner al regimului stalinist pe care nuîl sprijinea.

Gorki și Lenin: artistul și revoluționarulGorki 


îl  cunoaște pe Lenin în 1902. Avea atunci 34 de ani și  era deja cunoscut în cercurilemarxiste ale intelighenției din Petersburg. Era primul scriitor de calitate care a plecat din lumeaurbană a proletariatului, a hoților și vagabonzilor. Tocmai de aceea clasei muncitoare i-a fostfoarte ușor să se identifice cu poveștile lui Gorki, pentru că ele izvorau din viața lor zilnică șicapturau spiritul de sfidare și revoltă care caracteriza această lume.

Gorki a folosit banii primiți din scris pentru a-i finanța pe social-democrați, dar relațiile sale cuaripa bolșevică a partidului, mai ales cu liderul său, nu au fost niciodată foarte clare.

Ca în cazul altor intelectuali, angajamentul lui Gorki față de revoluție era romantic și idealist. Elvedea în revoluție lupta spiritului uman pentru libertate, frăție și progres spiritual. Avea o viziunepreponderent umanistă, care avea în centru individul, motiv pentru care Gorki n-a putut niciodatăsă accepte disciplina de fier sau dogmatismul îngust al bolșevicilor. De aceea, nu li s-a alăturat niciodată în mod oficial, iar personajele din poveștile sale luptau pentru liberttate și demnitate înfelul lor, dar nu făceau parte dintr-un proletariat organizat.

Deși  Gorki  îl  iubea pe  Lenin pentru intelectul  său,  pentru  conducerea  carismatică și  șarmulpersonal,  el  disprețuia modul  în  care liderul bolșevic încerca să comprime diversitatea viețiiumane în  teoriile  sale  abstracte.  Împreună cu  Bogdanov și  Lunacearski,  alți  doi  teoreticieniculturali ai social-democraților ruși, Gorki a avut o confruntare cu Lenin în 1910-1911, atuncicând cei trei se întâlneau cu muncitori la vila sa pe insula Capri, unde încercau să-i educe. Leninnu recunoștea potențialul muncitorilor ca forță culturală independentă și accentua rolul lor decadre  disciplinate  ale  Partidului.  Dar  Gorki  și  colegii  săi  considerau  că  avansul  cultural  șispiritual al clasei muncitoare trebuie să devină forța directoare a revoluției. Pentru ei, marxismulera o formă de religie, cu umanitatea în loc de Ființă Supremă și colectivismul în locul SfântuluiDuh, temă dezvoltată ulterior de Gorki înConfesiune, roman în care eroul, Matei, îl descoperă peDumnezeu prin camaraderie.

Continuarea pe historia.ro http://www.historia.ro/exclusiv_web/portret/articol/ce-credea-maxim-gorki-adevarata-fa-revolu-iei-ruse

×
x close