Aceștia susțin că premierul României ar trebui să ”finalizeze demersul început anul trecut, de schimbare a conducerii Consiliului Concurenței, pentru însănătoșirea acestei instituții grav bolnave care, în mod evident susține activitatea firmelor de asigurări, periclitând-o pe a celor de pe piața de reparații auto și transporturi”.
”Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită Guvernului și Parlamentului să schimbe de urgență președintele Consiliului Concurenței. Premierul României, Marcel Ciolacu, poate demara procedura de revocare din funcție a lui Bogdan Chiritoiu de la șefia Consiliului Concurenței, pentru evidenta legătură a acestuia cu piața de asigurări RCA.
Companiile multinaționale vând polițe RCA cu 250% mai scumpe decât acum 3 ani. Premierul României ar trebui să finalizeze demersul început anul trecut, de schimbare a conducerii Consiliului Concurenței, pentru însănătoșirea acestei instituții grav bolnave care, în mod evident susține activitatea firmelor de asigurări, periclitând-o pe a celor de pe piața de reparații auto și transporturi.
Pentru cei care uită cine conduce Consiliul Concurenței, reamintim următoarele fapte: Consiliul Concurenței a refuzat în mod repetat verificarea modului de funcționare a pieței RCA de asigurări din România, până în anul 2015, când transportatorii au organizat primul protest național, împotriva creșterii nejustificate a valorii polițelor RCA. La acel moment, transportatorii au bătut cu pumnul în masa Guvernului României, iar vicepremierul Vasile Dâncu a înțeles că în piața de asigurări RCA și la ASF se întâmplă ceva profund greșit, iar 8 milioane de șoferi din România sunt afectați de activitatea celor două instituții.
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, se prefăcea că nu vede înțelegerile de preț ale firmelor de asigurări de la acea vreme și doar la presiunea mediatică a înțeles că instituția de carton pe care o conduce trebuie să declanșeze o ancheta serioasă pe piața asigurărilor RCA. În urma anchetei a reieșit faptul că în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016 societățile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acționat concertat pe piață, pentru a-şi majora tarifele – în urma discuțiilor purtare în cadrul asociației acestora.
Până în prezent am putut vedea cum președintele Consiliului Concurentei a acționat în sprijinul firmelor de asigurări, solicitând public, în repetate rânduri, eliminarea dreptului șoferului român de a-și putea achiziționa RCA pentru o perioadă de o lună. Sub ochii Consiliului Concurenței, piața de asigurări RCA a devenit de tip oligopol, iar societăți precum City Insurance și Euroins au ajuns să obțină o cotă de piață cumulată de peste 75% - în timp ce dl Chirițoiu nu a văzut nimic în neregulă.
În luna Iulie 2021, toate companiile care vindeau RCA au notificat ASF cu 60 de zile înainte, cu privire la creșterea tarifelor RCA. Două luni mai târziu, în septembrie 2021, ASF retrăgea licența de funcționare firmei City Insurance, iar în aceeași lună, toate prețurile RCA sufereau o creștere de peste 40%. Nicio investigație din partea Consiliului Concurenței nu a existat, pe tema înțelegerilor de preț dintre companiile de asigurări care au scumpit în mod organizat, cu un procent semnificativ, prețul RCA, peste noapte, în timp ce toți șoferii din România au înțeles ce s-a întâmplat de fapt.
Aflăm din raportul ASF că în primele 9 luni ale anului trecut, prețul RCA a crescut cu aproximativ 8%. Această creștere a tarifului RCA s-a realizat în timp ce prețurile erau (doar teoretic) plafonate. Consiliul Concurenței a ales în continuare să nu acționeze. Dar aceeași instituție acordă un sprijin vădit firmelor de asigurări care vând RCA: Bogdan Chiritoiu iese public și solicită Parlamentului plafonarea mascată a prețului la reparații – și, de fapt, distrugerea acestei categorii de servicii.
Același raport arată că despăgubirile cu manopera de reparații din service-urile auto din România nu depășesc 5% din sumele colectate din tarifele RCA, iar cheltuielile interne ale asigurătorilor sunt de peste 50% din aceste încasări. Președintele Consiliului Concurenței nu vede nimic în neregulă!
Plafonarea tarifelor la unitățile de reparații auto nu este soluția scăderii prețului RCA – ceea ce COTAR a explicat, chiar înaintea adoptării acestei false soluții de către Guvern. Cheltuielile așa-zis administrative ale companiilor de asigurări sunt de peste 10 ori mai mari decât valoarea însumată a despăgubirilor cu manopera, decontate de firmele de asigurări.
Este grav afectată industria auto și de transport – o industrie care aduce 20% din PIB-ul României, în timp ce piața de asigurări este de peste 10 ori mai mică, dar e susținută de instituțiile românești, în detrimentul intereselor statului.
„Domnule Prim Ministru, Marcel Ciolacu, COTAR vă solicită public începerea procedurii de demitere a președintelui Consiliului Concurenței! Ne-am săturat să vedem cum este condusă această instituție, de peste 15 ani, în favoarea unora și în detrimental altora! Dacă nu vă convingem prin acest comunicat, vom fi nevoiți să recurgem la toate formele de protest legale!” - a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
Reacţia Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR)
"Noi afirmații false și informații trunchiate privind piața asigurărilor sunt vehiculate în spațiul media. În acest context, în spiritul corectei informări și al respectului față de public și de autorități, arătăm cu argumente și cifre verificabile cum multe dintre afirmațiile făcute de aceeași asociație fără competențe în zona de asigurări - care pare a avea drept scop dezinformarea decidenților și destabilizarea continuă a pieței de asigurări din România – sunt false.
FAKE NEWS: În primele 9 luni ale anului trecut, prețul RCA a crescut cu aproximativ 8%.
REALITATE: În primele 9 luni ale anului trecut, prima medie RCA a avut o evoluție de 5%, comparativ cu aceeași perioadă din 2022, respectiv 79% față de 2021 (pag. 43, Raportul ASF¹). Desigur, comparația cu 2021 este lipsită de sens, căci datele din acel an includeau două companii specializate în RCA care practicau prime nesustenabile și care, ulterior, au și intrat în faliment.
Pentru falimentele acelor două companii plătesc astăzi toți șoferii din România prin intermediul FGA – Fondul de Garantare a Asiguraților. Mai mult, să nu uităm și de impactul inflației în toți acești ani.
Ceea ce nu se spune însă este că dauna medie plătită în baza polițelor RCA a crescut cu 12%, de la 9.583 lei la 10.753 lei, în primele 9 luni din 2023, conform cifrelor oficiale ale ASF (pag. 45).
FAKE NEWS: Cheltuielile interne ale asigurătorilor sunt de peste 50% din încasări.
REALITATE: Conform raportului ASF, rata cheltuielilor pentru achiziție și administrare pentru RCA este de 23,25% (pag. 29) – în scădere de la 27,48% după primele 9 luni ale anului trecut.
Principala cheltuială a companiilor de asigurări este, a fost și va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligațiilor asumate față de clienți.
Totodată, prin plata de despăgubiri importante, de aproape 5 milioane euro în fiecare zi calendaristică (în 2022), asigurătorii din România vin în sprijinul oamenilor și companiilor.
FAKE NEWS: Piața de asigurări este susținută de instituțiile românești, în detrimentul intereselor statutului.
REALITATE: Începând cu 11 aprilie 2023, tarifele RCA au fost înghețate. Inițial, măsura a fost luată pentru 6 luni, prelungită cu încă 3 luni, pentru ca, apoi, la finalul anului trecut, Guvernul să o prelungească încă o dată, cu mici ajustări, până în luna martie a anului în curs.
Nu credem că există o altă industrie care se mai află într-o situație similară și nici de unde anume reiese susținerea instituțiilor românești, „în detrimentul intereselor statutului”. O astfel de acuzație nefondată denotă o lipsă de responsabilitate atât față de instituțiile statului, cât și față de publicul larg", se arată în comunicatul UNSAR.