Antena 3 CNN Actualitate "Comerciantul morţii" şi primele dovezi ale afacerilor sale, difuzate de Antena 3

"Comerciantul morţii" şi primele dovezi ale afacerilor sale, difuzate de Antena 3

6 minute de citit Publicat la 17:40 10 Mar 2008 Modificat la 17:40 10 Mar 2008
"Comerciantul morţii" şi primele dovezi ale afacerilor sale, difuzate de Antena 3
EXCLUSIV ANTENA 3 - Victor Bout, ?Comerciantul Morţii?, urma să fie arestat în România. Însă un reportaj difuzat de Antena 3 cu privire la legăturile dintre ?Lordul Războiului? şi ţara noastră l-au făcut pe cunoscutul traficant de arme să ocolească România. Aşa că a ales Thailanda, pentru a parafa o tranzacţie cu emisari ai gherilelor marxiste columbiene FARC, însă deznodământul a fost identic cu cel plănuit la Bucureşti. Declaraţiile de mai sus îi aparţin chiar agentului special american care a cerut arestarea lui Bout.

Potrivit acestuia, dezvăluirile jurnaliştilor de la Antena 3 au atras imediat atenţia colaboratorilor lui Bout, care l-au sfătuit să aleagă o altă destinaţie. În România se ştia deja cam prea mult despre afacerile lui. Dar iată de unde a pornit totul. Într-un material despre legăturile ?Comerciantului Morţii? cu România, reporterul Antenei 3 George Colgiu a arătat cum tentaculele caracatiţei comerţului cu moartea se întind până în ţara noastră noastră.

Reportajul a fost difuzat pe 24 decembrie 2007, în emisiunea ?România aşa cum e?. Sub numele ?Legături primejdioase?, materialul arăta cum echipaje româneşti au transportat arme pentru compania unuia dintre cei mai mari dealeri de arme din România.

Iată aici o parte dintre dovezile furnizate de Antena 3, în reportajul lui George Colgiu, difuzat în emisiunea ?România aşa cum e?.

"Conform unor rapoarte internaţionale, una dintre companiile controlate de Victor Bout, este Jetline. Un document al Pentagonului din ianuarie 2005, semnat de Paul Wolfowitz, susţine că Jetline aparţine lui Bout. Prin intermediari, firma a funcţionat şi în România. Suspect de lejer. Există două companii Jetline, Incorporated şi International, înregistrate în Guineea Ecuatorială şi Emiratele Arabe Unite. Este una şi aceeaşi companie, dar ?Comerciantul Morţii? schimba des companiile pentru a nu fi detectat de autorităţile occidentale.

Între 2001 şi 2004, echipaje româneşti au zburat în Africa pentru compania Jetline. În documentele ONU se afirmă că această companie şi echipajele româneşti au transportat arme în zone de conflict ale continentului negru. Iar aceste informaţii despre cărăuşia cu arme din Tripoli spre mai multe state africane sunt confirmate, sub protecţia anonimatului, de o sursă care a participat la aceste acţiuni în Africa.

Zeci de români, personal navigant şi tehnic al companiei militare româneşti ROMAVIA au deservit avioanele BAC 1-11 cu indicativele P4-JLB, P4-CBH, VP-BBA şi 3C-QRF şi un Boeing 727 cu înregistrarea P4-JLI. Unele transportau demnitari africani. Altele, însă, duceau arme.

Într-o adresă trimisă redacţiei, directorul ROMAVIA, generalul Adrian Goleanu, susţinea că între compania pe care o conduce şi Jetline International nu a existat nici o relaţie contractuală, ci doar cu Jetline Incorporated. Un document eliberat de Autoritatea Aeronautică din Aruba, locul unde majoritatea avioanelor erau înregistrate, demonstrează clar că piloţii români lucrau pentru Jetline Internaţional, companie condusă de Mohamed Hijazi, un libanez influent cu multe conexiuni în Africa.

Legăturile lui Victor Bout cu România nu se opresc însă aici. August 2003. În Baza militară de la Otopeni soseşte aeronava BAC 1-11 cu înmatricularea VP-CLM a insulelor Cayman. Scaune de piele, configuraţie VIP. Lux într-un avion al morţii! Avionul a fost a lui unui colaborator al rusului, Minin, şi cu el au fost duse în Sierra Leone mari cantităţi de arme şi muniţie care au alimentat sângerosul război civil din această ţară.

Inspectorii ONU au fotografiat avionul. Imaginile sunt şocante: lăzi cu arme zac pe elegantele fotolii din piele! Minin a fost arestat de procurorii italieni. Probele erau evidente: fişele cu zborurile avioanelor, certificate de utilizator final false, oferte de armament şi corespondenţa secretă a traficanţilor.

Trei ani aeronava morţii a stat într-o bază militară românească, în curtea ROMAVIA, companie a Ministerului Apărării care asigură zborurile demnitarilor români. Inclusiv pe cele ale preşedintelui ţării. Avionul ar fi trebuit confiscat încă de la aterizare. Nu s-a întamplat aşa ceva.

BAC-ul a trecut în proprietatea lui Victor Bout, prin compania Jetline, şi în cele din urmă a fost dezmembrat pentru piese. O altă aeronavă a morţii, un BAC 1-11 cu înmatricularea din Guineea Ecuatorială 3C-QRF, este descoperită pe aeroportul Băneasa în 2006. Aeronava apare în documentele ONU datorită implicării în traficul cu arme în Congo. Proprietate a companiei Jetline, BAC-ul era folosit de o companie autohtonă, MIA Airlines, patronată de Aurel Biţianu, fost angajat al ROMAVIA, şi libanezul Salem Youssef, ginerele lui Mohamed Hijazzi.

MIA Airlines, companie privată care oferă servicii VIP, are sediul într-un apartament de bloc din Băneasa. Avioanele stau la ROMAERO, în hangarul 7. Aeronavele pe care le operează firma românească aparţin companiei Jetline Incorporated.

În Uniunea Europeană, activitatea companiei Jetline Incorporated este strict interzisă, dar Autoritatea Aeronautică Civilă a autorizat MIA Airlines să desfăşoare activităţi în România cu patru aeronave ale acestei companii. În realitate, compania se folosea de şapte avioane chiar sub nasul acestei instituţii, al cărei sediu se află la câteva zeci de metri de cel al MIA Airlines.

Această flotă a adus patronilor sume mari de bani din zborurile făcute în Africa, Orientul Mijlociu şi spaţiul ex-sovietic. Oficial, cifra de afaceri anuală MIA Airlines este în jur de 100.000 de euro, adică echivalentul a cam două curse complete. În realitate, cifra de afaceri este de ordinul zecilor de milioane de euro şi statul român s-a ales cu o gaură imensă. O serie de controale efectuate de Garda Financiară au scos la iveală numeroase ilegalităţi.

Avionul-problemă 3C-QRF a fost importat de MIA Airlines anul trecut (2006, nota red.) pentru dezmembrare şi suma declarată a fost de 40.000 de dolari. Realitatea este însă alta. ?Nici această aeronavă nu a fost înregistrată în evidenţele contabile. De menţionat la acest punct că o aeronavă BAC 1-11 costă între 2 şi 5 milioane de dolari?, a declarat Gheorghe Pinte, şef divizie Garda Financiară Bucureşti.

Angajaţii primeau oficial un salariu în jur de 900 RON, însă în realitate s-a descoperit că un pilot câştiga mult mai mult. Nici sutele de curse externe, în valoare de milioane de euro, nu erau înregistrate în scriptele companiei, în final gaura dată de patronii MIA Airlines fiind una uriaşă.

Comisarii Gărzii Financiare au trimis rezultatele controalelor efectuate Parchetului şi Oficiului de combaterea spălării banilor. Afacerile prospere derulate de traficanţii de arme pe teritoriul României, prin intermediari, nu se opresc aici. Mai multe avioane din flota lui Victor Bout provin din România. Iliuşin-uri-18, Antonov-uri 24, Boeing-uri 707, Tupolev 154 şi BAC-uri 1-11. TAROM-ul s-a descotorosit de ele în câţiva ani. Erau vechi şi depăşite, iar compania trebuia să îşi modernizeze flota. Au fost vândute, pe bursă, la preţul unui apartament sau unui jeep.

Primele dezvăluiri referitoare la legăturile traficanţilor de arme din fostul spaţiu sovietic cu ţara noastră au apărut acum şase ani. Fără nici un efect. Ei au continuat să lucreze, iar România a devenit furnizor de personal calificat, precum şi bază de aprovizionare şi întreţinere pentru avioanele traficanţilor.

Personaj misterios, fostul ofiţer al Armatei Roşii şi-a dirijat ani întregi din umbră afacerile cu moartea. Uneori, suspect de lejer".

CINE ESTE VICTOR BOUT

Rusul Victor Bout, poreclit şi ?Comerciantul Morţii?, este considerat de americani unul dintre cei mai importanţi dealeri de arme din lume. A vândut armament grupărilor teroriste din toată lumea, din Afganistan până în Columbia. O bună parte din timp, Victor Bout şi-o petrecea în România, la Bucureşti. Avea sediile a două companii de transport aerian chiar în cartierul Băneasa, iar echipaje româneşti au transportat arme în zone de conflict ale continentului negru.

?Comerciantul Morţii? schimba armamentul pe diamante, acestea fiind apoi prelucrate în Europa. ?Lordul Războiului? a cumpărat şi avioane româneşti, cu ajutorul cărora transporta arme. Le-a cumpărat la preţ de nimic de la statul român. Cel puţin un avion de pe lista neagră a cărăuşiei cu arme a fost ţinut timp de trei ani în baza militară Otopeni. Asta deşi ONU interzicea oricărei ţări să facă afaceri cu el. Lucra în toată lumea, trăia pe picior mare, deşi erau unul dintre cei mai căutaţi furnizor de arme pentru terorişti. Asta până vineri, când a fost arestat într-un hotel din Bangkok.

Antena3.ro

×
x close