Antena 3 CNN Actualitate Cele mai mari nave din flota comercială a României riscă să ajungă la fier vechi

Cele mai mari nave din flota comercială a României riscă să ajungă la fier vechi

M.Z.
1 minut de citit Publicat la 23:13 17 Noi 2012 Modificat la 23:13 17 Noi 2012
Cele mai mari nave din flota comercială a României riscă să ajungă la fier vechi
Foto: Agerpres
Cele mai mari nave din flota comercială a statului riscă să ajungă la fier vechi, spun oficiali din Ministerul Transporturilor, care mărturisesc că trebuie să scape de acestea cu orice preţ.

Feriboturile Mangalia şi Eforie sunt înţepenite în Portul Constanţa de mai bine de trei ani. Ca să ridice ancora din nou, ar avea nevoie de investiţii de milioane de euro, bani pe care CFR Marfă nu-i are. Producţii ale anilor `80, feriboturile Eforie şi Mangalia au fost funcţionale până în primăvara lui 2009.

Navele ar fi trebuit să facă legătura între Portul Constanţa - Turcia şi Georgia iniţial şi, în perspectivă, chiar spre Orientul Mijlociu şi Asia Centrală. Vasele transportau vagoane, tiruri cu diferite mărfuri şi chiar armament, iar în câţiva ani au făcut profit.

Dacă ar fi repuse în funcţiune, România ar putea obţine cel puţin 2.000.000 de euro pe an din transportul pe apă.

Eforie şi Mangalia sunt două dintre cele mai mari feriboturi din lume. Pe unul dintre vase ar putea fi încărcate aproape 100 de vagoane de marfă sau 80 de tiruri, iar dacă vorbim de autoturisme, ar încăpea, pe toate cele trei niveluri, peste 1.000 de vehicule.

Pentru oficialii de la Bucureşti, însă, cele două nave sunt un morman de fiare vechi care necesită cheltuieli de întreţinere de 225.000 de euro. În plus, se află sub sechestru al Fiscului, pentru datorii de peste 1.000.000 de euro.

"Aş vrea să găsim calea prin care să scăpăm de ele. (...) Sunt ca o piatră de moară. (...) Au o valoare de fier vechi", a declarat Horaţiu Buzatu, secretar general adjunct în Ministerul Transporturilor.

Pentru a le reporni, oficialii CFR Marfă susţin că au nevoie de 50.000.000 euro. Specialiştii spun însă că ar fi suficientă o sumă de zece ori mai mică.

Cu scoaterea din uz a feriboturilor Eforie şi Mangalia, statul român mai rămâne cu doar două nave din flota comercială care sunt utilizate în prezent pentru cercetare. Până în 1989, statul român avea peste 300 de nave comerciale.


Navele, în cifre

Datorii - 1,15 mil euro
Valoarea unei nave - 2,1 mil euro
Investiţii necesare - 50 mil euro




×
x close