În urmă cu 140 de ani a fost fabricată la Reşiţa prima locomotivă cu abur românească, iar acum 40 de ani a avut loc inaugurarea unei expoziţii de locomotive cu abur în aer liber, conţinând 16 piese reprezentative ale perioadei de fabricaţie 1872-1960.
Anul acesta, având prima locomotivă construită în estul Europei ca nucleu al unei colecţii clasate ca ansamblu de importanţă naţională şi universală în Lista Monumentelor Istorice, Fundaţia 'Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa' şi-a propus să inaugureze cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa, 'Muzeul de Locomotive cu Abur Reşiţa'.
La eveniment au participat, alături de cetăţenii municipiului şi pasionaţii de istoria căilor ferate, personalităţi din ţară şi străinătate de al căror nume este legată istoria construcţiei de locomotive şi a muzeului reşiţean, specialişti, reprezentanţi ai autorităţilor locale şi centrale.
'Am fost emoţionat când am văzut ceea ce s-a realizat aici, de renovările făcute şi de noul aranjament al muzeului. Şi în tren a fost emoţionant. Am mers în compartiment, deşi aş fi vrut să conduc locomotiva', a declarat Steven Ausnit, prezent duminică la manifestare, urmaşul marelui industriaş interbelic Max Ausnit, cel care a creat Uzinele şi Domeniile de Reşiţa (UDR), companie care avea înainte de cel de-al doilea război mondial cea mai mare cifră de afaceri din România şi cei mai mulţi angajaţi.
Locomotiva 230.516, fabricată la Reşiţa în 1936, clasată în Tezaurul Patrimoniului Naţional Cultural, a oprit în spatele Muzeului de Locomotive cu Abur din municipiu, tractând o garnitură nu mai puţin valoroasă din punct de vedere istoric - Trenul Regal.
Acesta a fost comandat, de Regele Ferdinand, societăţii Ernesto Breda, din Milano, cu specificaţia ca vagoanele sale să-i poată oferi tot confortul pe parcursul călătoriilor sale oficiale. Din nefericire, regele n-a mai ajuns să se bucure de el, garnitura fiind finalizată după moartea sa. În schimb, în vagoanele trenului au călătorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Nicolae Ceauşescu, dar şi demnitari străini, precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker şi Todor Jivkov.
Pentru manevrele din triaj ale acestui ansamblu a fost utilizată o altă locomotivă istorică: 060-DA-001, echipată cu primul motor Diesel construit la Reşiţa, în 1960, după licenţă Sulzer, destinat locomotivelor de 1.200 CP.
Atât vagoanele Trenului Regal, cât şi locomotivele 230.516 şi 060-DA-001 se află într-o excelentă stare de conservare şi de funcţionare, ele fiind utilizate doar în cadrul unor evenimente speciale.
Un astfel de eveniment special îl reprezintă şi cel codificat sub denumirea '1-40-140', dedicat aniversării a 140 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur româneşti la Reşiţa şi împlinirii a 40 de ani de la inaugurarea expoziţiei de locomotive în aer liber ce constituie, astăzi, patrimoniul celui mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa, cel de la Reşiţa, un proiect al Fundaţiei UDR.