Problemele întâmpinate de grupul Volkswagen, proprietarul mărcilor Audio, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Skoda şi Volkswagen în Statele Unite pare a avea şanse mici de a se replica şi pe continentul european. Cel puţin aceasta este opinia Registrului Auto Român, instituţie care pe de altă parte se declară fără atribuţii în acest scandal, sarcina verificărilor revenind instituţiei germane ce a emis omologarea, scrie romanialibera.ro.
Practic sistemul european ar avea o anumită superioritate faţă de cel american, afirmă într-un comunicat Registrul Auto Român. “În Statele Unite ale Americii se aplică principiul auto-certificării (self-certification), prin care: producătorul efectuează el singur încercările, producătorul declară autorității că respectă cerințele, autoritatea acordă dreptul de vânzare pe baza declarației, autoritatea verifică ulterior îndeplinirea cerințelor”, spune RAR. Spre deosebire de sistemul american, în UE se aplică principiul omologării de tip acordată de o autoritate independentă, de terță parte, care presupune: încercarea tipului de vehicul înainte de punerea pe piață, acordarea unui certificat de omologare şi supravegherea conformității producției.
“Din diferența celor două principii de admitere pe piață se poate trage concluzia că varianta UE are un grad de prevenție mai mare pentru punerea pe piață a unor vehicule cu probleme”, spune RAR. Dar recunoaşte Registrul, varianta americană permite ulterior depistării unor probleme aplicarea unor sancțiuni mai drastice.
RAR lasă să se înţeleagă că manipularea rezultatelor a fost posibilă şi ca urmare a faptului că potrivit legislaţiei europene nu este obligatoriu ca verificările să aibă loc în condiţii reale, ci în condiţii de banc de probe. “Monitorizarea emisiilor de gaze poluante, în afara ciclului oficial de măsurare, este un subiect care a intrat în atenția Comisiei Europene de mai mulți ani. Drept urmare, mai multe comisii tehnice la nivelul UE au studiat impactul și au concluzionat că este necesară o modificare legislativă pentru a evita depășirea excesivă a nivelului de emisii la funcționarea în regim real, în afara ciclului. Modificarea legislativă (…) presupune o metodă alternativă de măsurare cu echipamente ambarcate în vehicul și în funcționarea reală, pe șosea. Metoda previne riscul de a avea situații echivalente cu cele din SUA, și anume ca producătorii să programeze calculatoarele motoarelor pentru o funcționare avantajoasă pe ciclul oficial de măsurare, față de funcționarea reală a vehiculelor. Noul set de măsuri poartă denumirea generică de RDE (Real Drive Emission)”, spune RAR, citat de Romania Liberă.