Românii care vor să călătorească în afara țării o pot face cu actul de identitate, însă doar dacă vor să se deplaseze în interiorul țărilor membre ale Uniunii Europene.
Pentru a călători în țările aflate în afara granițelor Uniunii Europene, românii au nevoie de un pașaport valabil.
Astfel, pentru eliberarea unui pașaport sunt necesare mai multe documente, precum și achitarea unor taxe.
Pentru a scăpa de timpul petrecut așteptând la coadă, există opțiunea de programare online, iar procedura devine și mai simplă dacă ne asigurăm că ne prezentăm cu toate documentele necesare la noi.
Citește și: Cât este amenda pentru ITP expirat în 2024
Potrivit Direcției Generale de Pașapoarte, în 2024, taxele pentru pașaport sunt următoarele:
Paşaportul simplu electronic (biometric):
- 258 lei – pentru persoanele cu vârsta peste 12 ani.
- 234 lei – pentru persoanele cu vârsta mai mică de 12 ani.
Pașaportul simplu temporar: 96 de lei – indiferent de vârstă.
Începând cu 7 septembrie 2020, taxa pentru eliberarea pașaportului se poate achita: la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank sau online, prin platforma de plăţi virtuale Ghiseul.ro.
Acte necesare pentru pașaport în 2024
Documentele necesare pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic în 2024 pentru persoanele majore, cu domiciliu în România sunt:
- Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Pentru copiii care nu au împlinit vârsta de 14 ani, pentru eliberarea pașaportului simplu electronic sau simplu temporar sunt necesare următoarele acte:
- certificatul de naştere al copilului, în original; actele de identitate ale părinţilor sau al unuia dintre părinţi, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, în original;
- dovada achitării taxelor pentru paşaport, completate pe numele minorului, în original;
- paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există
- dacă cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte, aceasta trebuie însoţită și de o procură de împuternicire din partea celuilalt părinte sau alte acte, după caz.
Termen de eliberare a pașaportului
Cererile se soluţionează de autorităţile competente, în termene care curg de la data depunerii acestora şi nu pot depăși 15 zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în ţară.
Pașaportul simplu temporar se eliberează, în cazul în care nu există situații urgente, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la momentul depunerii cererii.