Cu ocazia Black Friday 2023, în magazinele din România vor fi reduceri şi de 50% la unele produse, reduceri ce vor fi aplicate timp de trei săptămâni.
Pe tot parcursul promoţiei, clienţii vor beneficia de soluţii de finanţare flexibile, dar şi de transport gratuit în cazul comenzilor online.
În acest context, ANPC vine cu o serie de recomandări pentru a nu cădea în capcana reducerilor false sau a reclamelor mincinoase.
"Recomandăm consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi sa garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul.
În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteți niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiți orice corespondență care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru", a transmis Paul Anghel, directorul general ANPC.
Black Friday 2023: Care sunt regulile privind reducerea de preț?
"Prețul redus trebuie sa fie inferior prețului de referință / prețului anterior.
Prețul de referința / prețul anterior reprezinta cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător in aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioada mai mică de 30 de zile, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceasta perioadă înainte de data aplicării reducerii de preț. Vânzătorul trebuie să indice într-un mod clar, lizibil şi ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
• fie prin mențiunile "preț nou", "preț vechi" lângă sumele corespunzătoare;
• fie prin menționarea procentului de reducere si a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat, mai recomandă ANPC.
Avertisment ANPC la reducerile false de Black Friday 2023: Lista reclamațiilor primite de la consumatori
De asemenea este bine de ştiut că în anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, reclamațiile primite de la consumatori au vizat următoarele aspecte:
• Afișarea unui anunț promoțional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele , dar in realitate, aceasta reducere nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare;
• În catalogul promoțional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
• Perioada de valabilitate a reducerilor de preț şi disponibilitatea produselor la oferta nu erau menționate;
• Lipsa informării asupra reducerii la prețul de referință (cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului;
• Deși produsul selectat apărea ca fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în cos, acesta apărea ca epuizat;
• Deși produsul apărea in stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat - reclama mincinoasă;
• Produse la ofertă care nu aveau precizat prețul vechi tăiat şi prețul nou, ci doar un singur preț;
• Consumatorul după o oră şi jumătate de la precomanda pe site, a adăugat şi alte produse in cos, iar după finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau în stoc;
• Afișarea incorectă a preţurilor: pe site se menționa ”oferta speciala” dar prețul vechi nu apărea şi nici reducerea procentuala, inducând în eroare consumatorul;
• Produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei - reclamă abuz de promovare;
• Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site clientul trebuia săa aplice pentru un card de cumpărături la o anumita banca, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibila plasarea comenzii;
• La deschiderea promoției de pe site, un singur produs părea ca având o promoție reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc - reclama înșelătoare;
• Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând ca platformă are probleme tehnice. La solicitările clientului la ore diferite a primit același răspuns negativ, consumatorul fiind in imposibilitatea de a achiziționa produsele, a mai transmis Paul Anghel, directorul general ANPC, pe Facebook.