Mai grav este că proiectul a fost aprobat, deşi se ştia că autostrada va trece printr-o zonă cu sol nisipos.
În septembrie, o porţiune de 22 de kilometri a fost închisă, după ce pe carosabil au apărut fisuri adânci, care pun în pericol siguranţa traficului rutier.
Impreglio, constructorul italian, a estimat că va avea nevoie de aproape două luni pentru a finaliza reparaţiile.
"Doar zece zile au trecut de la inaugurare până au apărut primele crăpături. Statul român ştia că terenul se duce la vale" a spus, vineri, Oana Stancu Zamfir.
Narcis Neaga, directorul CNADNR, precum şi Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor, au recunoscut că toată lumea era la curent cu riscul alunecărilor de teren din zona respectivă. Însă, proiectul a mers mai departe. Iar acum, vinovaţi de situaţia actuală sunt constructorul şi consultantul care şi-a pus semnătura pe diverse avize.
"La momentul respectiv demaram lucrările pe multe loturi, nu doar Orăştie - Sibiu. Au fost vizite pe şantier foarte multe. Şi au apărut probleme pe diverse loturi. Acolo nu aveau nici şef de şantier, erau foarte întârziaţi. Am făcut adresă oficială la compania din Italia, le-am spus că situaţia este dezastruoasă. Le-am spus că voi aplica contractul, aşa cum este el. Lucrurile astea s-au desfăşurat în răstimp de o lună. A fost o iarnă cumplită în 2012. A fost o comunicare, lucrările erau incipiente şi le-am spus ca la locul unde s-a întâmplat alunecarea, să se facă o expertiză clară. Proiectul tehnic nu era gata, asta era şi supărarea. Nu erau nici exproprierile toate făcute" a explicat Alexandru Nazare.
În urmă cu câteva zile, România Liberă susţinea că un document al CNADNR arată că la 8 metri sub asfalt este apă şi că porţiunea afectată ar trebui demolată şi reconstruită.
Valoarea proiectului pentru lotul Orăştie - Sibie este de 605 milioane de lei, fără TVA, iar lucrărirle au fost achitate în proporţie de peste 90%.
Tronsonul a fost deschis circulaţiei pe 14 noiembrie 2014.
"Aplicarea principiului preţul cel mai scăzut este complet dezavantajos pentru următoarea construcţie. Constructorul face tot posibilul să îşi maximizeze profitul" a mai spus Narcis Neaga.
Însă, criteriile de atribuire nu sunt stabilite doar de România, ci au fost stabilite împreună cu Comisia Europeană, susţine Alexandru Nazare, care a spus că acest criteriu al preţului cel mai mic a fost cerut de Bruxelles, ca o condiţie la acordarea finanţării.