Consiliul Concurenţei a început ancheta, joi, în ceea ce priveşte licitaţiile desfăşurate de
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru construcţia unor drumuri.
Există suspiciuni că mai multe contracte cu furnizorii de materiale ar fi fost încheiate ilegal. Anchetele vizează direcţiile regionale de la Braşov,Timişoara şi Craiova.
Firma fostului rege al asfaltului Nelu Iordache a lăsat în urmă patru şantiere. Lucrările au fost abandonate în urmă cu aproape un an de zile şi până acum nu au fost bani pentru reluarea acestora. Noul constructor va trebui să repare şi stricăciunile provocate de trecerea timpului.
Este vorba despre segmentele DN 6 Alexandria-Craiova, DN 5 Adunaţii Copăceni, Centura Caracal şi Autostrada Nădlac-Arad, lot I.
Asta înseamnă că, în cazul DN 5, Adunaţii Copăceni, unde s-a realizat un sfert din lucrare şi s-au plătit cinci milioane de euro, ar mai trebui achitaţi încă 2,5 milioane de euro.
La lucrările de la centura Caracal, oficialii de la Dumuri au fost şi mai generoşi: au dat un sfert din bani pentru un stadiu de 17%. Acum trebuie să ia în calcul realizarea unei expertize tehnice, pentru a afla nivelul degradării. Cele mai mari probleme apar la terasamente.
Aceeaşi situaţie e şi la tronsonul de 22 de kilometri dintre Nădlac şi Arad. Oficialii de la Drumuri au găsit deja o companie care va începe din octombrie să remedieze pagubele.
Lucrarea nu este gata la vreme dar, culmea, va fi mai ieftină aparent. Dacă Romstrade ar fi încasat 96 de milioane de euro, actualul antreprenor ia doar 62 de milioane de euro. Poate însă majora preţul cu până la 20% dacă face modificări la proiect.
Pentru lucrarea realizată, firma lui Nelu Iordache a primit deja 18 milioane de euro. O sumă pe care statul ar putea s-o plătească din buget, dacă oficialii de la Uniunea Europeană nu vor accepta s-o ramburseze în proporţie de 85 la sută.
Constructorii români au beneficiat în anii trecuţi de marje de profit de până la 8 procente, nivel la care cei din Occident pot doar să viseze. Aşa au ajuns regii asfaltului în topul celor mai bogaţi români.
În 2010, Nelu Iordache avea o avere cotată la aproape 200 de milioane de euro. Şi o firmă de construcţii, Romstrade, care obţinea contracte pe bandă rulantă. Imperiul său s-a prăbuşit la finele anului trecut, odată cu acuzaţiile de delapidare de fonduri. Unul dintre rivalii săi însă, Dorinel Umbrărescu, prosperă în continuare. Anul trecut avea o avere evaluată la 380 de milioane de euro. Iar firmele sale, UMB şi Tehnostrade, au avut anul trecut afaceri cumulate de 261 de milioane de euro.