Un proiect de lege de la Senat, care vizează modificarea Codului Rutier, ar putea veni în ajutorul șoferilor români care încalcă legea și depășesc limita de viteză pentru o anumită secțiune de drum.
Mai exact, polițiștii vor trebui să aplice, în favoarea șoferului sancționat, marja de eroare a aparatului radar folosit, atunci când întocmesc un proces verbal de contravenție pentru depășirea vitezei legale.
Mai exact, la articolul 109 din Codul rutier, care vizează constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor, se introduce un nou alineat, care prevede că “în cazul constatării contravențiilor prin folosirea unor mijloace tehnice certificate sau verificate metrologic, agentul constatator va aplica în favoarea contravenientului marja de eroare a aparatului folosit”, scrie avocatnet.ro.
Marja de eroare ce va fi luată în calcul este cea prevăzută în buletinul de calibrare ori de verificare metrologică a aparatului radar.
După cum stabilește Ordinul Biroului Român de Metrologie nr. 301/2005 privind aprobarea Normei de metrologie legală NML 021-05 "Aparate pentru măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor (cinemometre)", erorile maxime tolerate pentru măsurarea vitezei sunt:
1. pentru măsurarea vitezei, simulată în condiții de laborator, eroarea maximă tolerată este de:
- ± 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
- ± 1 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;
2. pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, eroarea maximă tolerată este de:
- ± 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
- ± 3 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;
3. pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare, eroarea maximă tolerată este de:
- în regim staționar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este cea de la anteriorul punct;
- în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului de patrulare, eroarea maximă tolerată este cea de la anteriorul punct;
4. în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de:
- ± 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;
- ± 4 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.
În acest moment sancțiunile rutiere în baza marjei de eroare a aparatelor radar nu se pot contesta.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul legislativ trebuie adoptat în Parlament, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.