Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a efectuat,
în luna iulie, mai multe controale în hiper dar şi în
supermarketurile din întreaga ţară. Au fost constatate
numeroase nereguli în ceea ce priveşte "publicitatea
înşelătoare prin modul de prezentare al produselor", se
arată în raportul ANPC. Potrivit aceluiaşi raport, au fost
încălcate prevederile legale referitoare la combaterea
practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu
consumatorii, dar şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia
europeană privind protecţia consumatorilor. Pentru încălcarea acestor reglementari ANPC a aplicat 104 amenzi contravenţionale, totalizând 446.500 lei.
Iată şi
hipermarketurile care au fost găsite vinovate de publicitate
înşelătoare şi produsele prezentate în acest mod: *SC REAL Hipermarket România SRL BucureştiPe prima pagină a catalogului de prezentare apare mesajul ?99%
din bărbaţi preferă berea de la Real?. Inspectorii ANPC au
concluzionat că acest slogan nu este susţinut de un studiu efectuat
în acest sens.
Produsul Almette Yogurt, avea un ?Preţ Special - 4,09 lei?,
dar s-a constatat că preţul anterior al produsului a fost de 3,99
lei, adică mai mic decât preţul promovat ca fiind oferta
specială.
Hipermarketul avea expuse spre vânzare produsele ?salată
de icre cu măsline?, ?salată de icre cu ceapă? şi ?salată
de icre hering cu ceapă?, pachete promoţionale. Pe toate acestea
erau aplicate banderole cu inscripţia ?4 la preţ de 3?,
?plăteşti doar 3, primeşti 4?.
În urma calculului
efectuat de inspectorii ANPC, aceştia au descoperit că, de fapt, consumatorii
plătesc mai mult decât dacă ar cumpăra produsele individual
cu 0,72 lei, 0,12 lei şi cu 1,33 lei.
*SC MINIMAX DISCOUNT Turnu Măgurele, judeţul TeleormanConform ANPC, portocalele din acest magazin erau vândute ?la
cel mai bun preţ al zilei? fără a se menţiona preţul.
*SC ARTIMA SA Reşiţa, judeţul Caraş SeverinPotrivit pliantului de prezentare al magazinului acesta avea
?Preţuri explozive, zilnic!? pentru ficatul de pui SEARA.
Controlul ANPC a constatat ca produsul nu exista în stoc şi
nici la vânzare.
*SC KAUFLAND România SRL Satu Mare
Hipermarketul comercializa preparate din carne comasate în
pachete de câte 4, 3 şi 2 batoane. Pe aceste produse erau
aplicate banderole pe care era scris ?4 la preţ de 3?, sau ?3
la preţ de 2?, fără a fi expus la comercializare şi produsul
individual. Din această cauză consumatorul nu putea compara preţul
şi oferta comerciantului. În plus, după efectuarea
calculelor, a reieşit faptul că produsul nu era oferit gratuit.
*SC CARREFOUR România SA, Braşov
Brânzeturile Delicia, Exquisa şi Traian One erau aşezate
în pliantul de prezentare alături de sortimentul ?specialitate
albă daneză ARLA? care nu se încadrează în grupa
brânzeturilor. De asemenea, era expus la vânzare
sortimentul ?Del Delis?, care nu face parte din grupa
brânzeturilor.
*PENNY, Bârlad La data controlului ANPC supermarketul avea la vânzare,
produse de patiserie (chec, cozonac) care aveau înscrise pe
etichete menţiunea ?Produs după o reţetă tradiţională?, cu
toate că lista ingredientelor conţinea ingredientul ?premix?.
Produsele de patiserie erau fabricate de SC VEL PITAR SA, Râmnicu
Valcea şi comercializate de SC REWE ROMANIA SRL pentru PENNY,
Bârlad.
*SC Romania Hipermarket SA Bucureşti - CORA Lujerului Tabletele de cacao Laura, NOVATINI, Africana, comercializate
de acest hipermarket, erau descrise la raft sub denumirea de
ciocolată.
*SC MEGA IMAGE SRL BucureştiEclerele cu cremă de cacao şi uleiul din turte de măsline
Mazza erau prezentate la raft sub denumirile de ?ecler cu
ciocolată?, respectiv ?ulei de măsline Mazza Sansa?.
*SC BILLA România SRL BucureştiProdusul ?Băutură răcoritoare cu suc de vişine (ananas sau
portocale) Souplesse cu fructoză şi îndulcitori avea înscrisă
menţiunea ?Souplesse? iţi oferă dulceaţa fructelor într-un
suc natural?, cu toate că în lista ingredientelor puteau fi
citiţi îndulcitori precum: acesulfam, aspartam, ciclamat de
sodiu; conservanţi şi stabilizatori. Producătorul acestor băuturi
este SC LAURUL SA Gurahonţ, judeţul Arad.
*SC BILLA România SRL Sfântu Gheorghe, judeţul
Covasna, avea la vânzare în acelaşi galantar, caşcaval
Dalia şi produsele pe bază de grăsime vegetală ? FORMA Pizza
Toping cu aromă Gouda" şi ? Toast cu aromă Edam?.
*SC PROFI ROM FOOD SRL Timişoara - punct de lucru HunedoaraLaptele de consum Margareta 3,5% grăsime şi laptele de consum
semidegresat Margareta 1,5% avea menţionat pe etichetă ?Promoţie
10% mai ieftin?. Potrivit documenteleor de achiziţie, nu există
nicio diferenţă de preţ între produsele comercializate în
cadrul promoţiei şi cele comercializate în afara promoţiei.
Producătorul acestor produse lactate este SC LACTA PROD SRL Brăila.
Inspectorii ANPC au descoperit la mai multe hipermarketuri din
ţară şi numeroase alimente perisabile menţinute în condiţii
necorespunzătoare. În luna iulie au fost controlaţi 195
operatori economici şi au fost verificate 146.600 kg de alimente.
Dintre acestea peste 18.800 kg nu îndeplineau prevederile
actelor normative în vigoare.
Citeşte lista completă a hiper şi supermarketurilor
controlate de inspectorii ANPC, şi a neregulilor descoperite de
aceştia.
Publicitate înşelătoare prin modul de prezentare al produselor (pdf)
Alimentele perisabile din hipermarketuri şi supermarketuri (pdf)
Antena3.ro