Antena 3 CNN Actualitate Amenzi de aproape 100.000 de lei pentru operatorii de energie termică, în 2009

Amenzi de aproape 100.000 de lei pentru operatorii de energie termică, în 2009

3 minute de citit Publicat la 17:27 25 Mar 2009 Modificat la 17:27 25 Mar 2009
Amenzi de aproape 100.000 de lei pentru operatorii de energie termică, în 2009
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a verificat la sfârşitul lunii februarie, în urma mai multor reclamaţii primite de la consumatori, aproape 100 de operatori economici din toată ţara, care furnizează energie termică. La jumătate dintre aceştia au fost constatate abateri şi au fost sancţionati cu amenzi contravenţionale de 78.000 de lei, printre care şi Regia Autonomă de Distribuţie a Eneregiei Termice Bucureşti (RADET), date care au fost făcute publice în cadrul unei conferinţe de luni a ANPC, în care s-a discutat noua strategie a instituţiei.

De la începutul anului 2009, Autoritatea a înregistrat, prin Inspectoratele Regionale pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti-Ilfov, Constanţa şi Argeş, 364 de plângeri, prin care cetăţenii reclamau funcţionarea incorectă a grupului de măsurare montat la branşament, temperatura scăzută a căldurii şi a apei calde menajere, refuzul pentru aprobarea debranşarii de la reţeaua furnizorului, lipsa apei calde şi facturarea acesteia, furnizarea apei calde menajere cu impurităţi, întreruperea furnizării apei calde menajere fără anunţarea prealabilă, precum şi avarii la reţele.

Astfel, în urma reclamaţiilor, ANPC a controlat în perioada 16-27 februarie 91 de operatori economici care se ocupă cu furnizarea energiei termice, dintre care 42 au fost sanţionaţi cu 18 amenzi contravenţionale de 78.000 de lei şi 24 de avertismente.

Printre abaterile constatate apar ilegalitatea funcţionării operatorilor economici, pentru că 9 dintre ei aveau întârzieri la eliberarea licenţelor emise de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) şi neafişarea în mod vizibil a denumirii operatorului economic şi a programului de funcţionare, în cazul a 4 dintre aceştia.

De asemenea, la 10 dintre operatorii de energie termică s-au observat neincluderea unor clauze importante în contracte, cum ar fi modul de anunţare a lucrărilor generate de revizii, reparaţii şi întreţinere a echipamentelor, instalaţiilor şi reţelelor, termenul de înştiinţare prealabilă în cazul întreruperii furnizării serviciului de energie termică, perioada de furnizare, adică data începerii, respectiv data întreruperii alimentării cu energie termică pentru încălzire, obligaţia de a aduce la cunoştinţa utilizatorului modificările de tarif şi alte informaţii referitoare la facturare, prin adresă ataşată facturii sau în cazul în care se specifică faptul că eventualele modificări de tarif sau alte informaţii importante se ataşează facturii sau se fac publice prin afişare, parametri de calitate ai agentului termic şi ai apei calde de consum

In ce priveşte corectitudinea facturării, la 6 dintre operatorii economici, inspectorii ANPC au constatat că facturarea incorectă provenea din funcţionarea necorespunzătoare a contoarelor, modul incorect de defalcare pe consumatori în cadrul asociaţiilor, inclusiv a cheltuielilor părţilor comune din condominium, stabilirea incorectă a factorului de amplasare pentru o camera din apartament, faţă de amplasarea incintei încălzite pe veticală şi orizontală condominiului şi de la modificarea în ceea ce priveşte gradul de ocupare în cadrul asociaţiei. In această categorie intră şi RADET, care a fost amendată şi pentru calitatea agentului termic.

15 operatori economici au fost sancţionaţi pentru că nu au oferit informaţii corecte consumatorilor privind serviciile prestate, de exemplu, la casierii, informaţiile referitoare la serviciile prestate, tarifele aferente şi caracteristicile esenţiale ale serviciilor erau afişate pe aceeaşi coală de hârtie împreună cu alte informaţii referitoare la aceleaşi servicii şi erau mai greu de consultat. De asemenea, certificatele de garanţie, care însoţesc echipamentele, nu conţineau toate elementele prevăzute de legea privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora. Apoi, ambalajul echipamentelor utilizate nu conţinea elementele de identificare şi caracterizare ale importatorului sau ale distribuitorului, ţara de origine, elementele de identificare şi de caracterizare ale produselor, iar certificatele de garanţie nu specificau concret modalitatea de asigurare a postgaranţiei.

Reclamaţiile împotriva băncilor continuă şi anul acesta

Sesizările pe care ANPC le primeşte de la clienţii băncilor continuă să apară, astfel că în primele aproape trei luni ale acestui an, Autoritatea a primit 800 de reclamaţii de majorare a dobânzilor. In Bucureşti există 27 de dosare pe rol contra anumitor bănci, ale căror nu au putut fi făcute publice şi 72 la nivel naţional. Anul trecut, ANPC a înregistrat 4000 de reclamaţii din partea consumatorilor referitoare la bănci.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va continua controalele şi în rândurile operatorilor economici de apă, energie electrică şi gaze şi va face public un raport la sfârşitul lunii aprilie.

De asemenea, ANPC îşi propune pe parcursul anului 2009 să definească profilul consumatorului şi să educe consumatorii, dar să şi consilieze, supravegheze şi să controleze operatorii economici. Autoritatea mai are în vedere elaborarea de analize ale comportamentului consumatorului, din care ar trebui să afle cum îşi cunoaşte drepturile, cum ia decizia de cumpărare a unui produs, ce anume îl influenţează atunci când cumpără un produs, cum îşi manifestă nemulţumirea, care este gradul de cunoaştere al ANPC şi al modului de a depune o reclamaţie.

Detalii în comunicatul ANPC (pdf)


Paula Safta, Antena3.ro




×
x close