Multe dintre ambalaje nu sunt acceptate de aparatele de reciclare, iar românii, supărați, nu caută alternative, ci aleg să le arunce la gunoi. Nu este, însă, cea mai bună soluție. Există alternative pentru aproape toate situațiile.
Ce facem dacă aparatele nu funcționează
Una dintre situații este cea în care aparatele nu funcționează.
Potrivit Hotărârii de Guvern 1.074/2021, magazinele sunt obligate să ofere consumatorilor posibilitatea să returneze ambalajul SGR pentru a primi înapoi valoarea garanției.
Astfel, comercianții înregistrați în sistemul de garanție-returnare (SGR) sunt obligați să accepte ambalajele returnate de consumatori, chiar dacă aparatele de colectare a ambalajelor (RVM) sunt defecte.
Concret, potrivit ministrului Mediului, Mircea Fechet, magazinele trebuie să preia manual ambalajele și să ramburseze contravaloarea PET-urilor la casă.
Magazinele trebuie să ofere „posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR. În vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României” se arată în HG 1.074/2021.
”Lucrăm deja la un proiect de hotărâre de guvern în care să specificăm foarte clar că, în măsura în care RVM-ul, aşa cum se numesc aceste aparate automate, nu funcționează, magazinul respectiv este obligat să preia manual acele ambalaje.
Cu alte cuvinte, mergem, ne facem cumpărăturile sau nu neapărat, şi la casa de marcat lăsăm şi pet-urile goale şi primim 50 de bani cash sau ni se scade suma respectivă din valoarea cumpărăturilor.
E un lucru pe care îl voi scrie în hotărârea de guvern ca să fie clar pentru toată lumea”, a subliniat Mircea Fechet, citat de bugetul.ro.
Cum recuperăm garanția dacă ambalajul nu este acceptat de aparat
Consumatorii nu trebuie să arunce la gunoi ambalajele nici atunci când eticheta este deteriorată sau ambalajul a fost deformat. Și asta deoarece hypermarketurile și marii retaileri desfășoară și alte campanii de reciclare a ambalajelor.
Astfel de campanii, existente și anterior introducerii SGR, presupun oferirea unor vouchere valorice în schimbul ambalajelor din sticlă, plastic sau aluminiu și, de multe ori, este oferită aceeași garanție de 50 de bani, ca în cadrul Sistemului de garanție returnare. Singura limitare este legată de faptul că valorificarea respectivelor vouchere nu va putea fi făcută decât în cadrul respectivului lanț de magazine.
Ce facem dacă ambalajul îndeplinește toate condițiile dar este respins
Dacă ambalajul predat îndeplinește toate condițiile de încadrare în SGR și totuși a fost refuzat, contactați comerciantul pentru a clarifica situația. De asemenea, dacă este vorba despre o neactualizare a bazei de date, este posibil ca RVM-ul din incinta unui alt magazin să nu se confrunte cu această problemă și să primească ambalajul respectiv.