Documentul publicat de Guvern, respectiv OUG pentru modificarea și completarea art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii, începe cu mai multe explicații referitoare la imposibilitatea dublării alocațiilor în acest an:
" - având în vedere necesitatea încadrării în limita de deficit bugetar, instituită prin reglementări europene (Sistemului European de Conturi - deficit ESA);
- ținând cont de cheltuielile suplimentare de aproximativ 6,6 miliarde lei rezultate din aplicarea prevederilor Legii nr.14/2020 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, precum şi pentru modificarea art. 58 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
- în vederea asigurării acestui drept constituțional ca formă de ocrotire a statului acordată tuturor copiilor, fără discriminare, precum și pentru a asigura sustenabilitatea plății sumelor în cuantumul majorat al alocației de stat pentru copii conform Legii nr.14/2020;
- luând în considerare faptul că s-a respins de către Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, obiecţia de neconstituționalitate referitoare la Legea privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.2/2020 pentru prorogarea intrării în vigoare a art.I pct.1 din Legea nr.14/2020 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.9/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr.61/1993 privind alocația de stat pentru copii, precum și pentru modificarea art.58 alin.(1) din Legea nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Întrucât Legea nr.14/2020 prin care majorarea cuantumului alocației de stat pentru copii, respectiv dublarea cuantumului acesteia acordat în anul 2019 în condițiile Deciziei Curții Constituționale va intra în efectivitate de la 1 august:
- având în vedere faptul că de la bugetul de stat au fost susținute o serie de cheltuieli neprevăzute pentru combaterea răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, fapt pentru care resursele financiare sunt insuficiente;
- ținând cont de faptul că din bugetul anului 2020 trebuie să fie susținute atât cheltuielile pentru susținerea măsurilor de redresare economică și de protecție socială pentru combaterea efectelor răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, cât și cheltuielile generate de majorarea unor drepturi sociale, inclusiv a alocației de stat pentru copii;
- în acest context un impact bugetar de aproximativ 2,3 miliarde lei care nu poate fi susținut și având în vedere Decizia nr.593/2020 a Curții Constituționale a României, în absența unor prevederi care să asigure o majorare sustenabilă a cuantumului alocației de stat pentru copii, vor fi afectate drepturile a 3,6 milioane copii;
- aceste aspecte vizează un interes public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată şi impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanţei de urgenţă", se arată în OUG privind majorarea alocațiilor.
Alocații 2020. Cum urmează să fie majorate alocațiile copiilor români
De asemenea, Guvernul a explicat cum au fost făcute calculele astfel încât alocațiile să fie majorate și, într-un final, dublate pe parcursul următorilor doi ani.
"Art. 3 - (1) Alocaţia de stat pentru copii se stabileşte în cuantum de:
- 600 lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani sau de până la 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
- 300 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 ani şi 18 ani, precum şi pentru tinerii prevăzuţi la art. 1 alin. (3);
- 600 lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 ani şi 18 ani, în cazul copilului cu handicap.
(2) Cuantumul prevăzut la alin. (1) se aplică începând cu drepturile lunii iulie 2022.
(3) Începând cu drepturile lunii august 2020 cuantumul alocației de stat se majorează, din oficiu, cu câte 20% din diferența dintre cuantumul prevăzut la alin.(1) și cuantumul acordat în luna iulie 2020.
(4) În perioada 2021 – 2022 majorarea prevăzută la alin.(3) se aplică de două ori pe an, de la 1 ianuarie și de la 1 iulie a fiecărui an.
(5) Începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2023 cuantumul alocației de stat pentru copii se indexează anual, din oficiu, cu rata medie anuală a inflației.
(6) Prin hotărâre a Guvernului se poate stabili o majorare mai mare decât cea prevăzută la alin. (5).
(7) Titular al dreptului la alocaţia de stat pentru copii este copilul.
(8) Alocaţia de stat pentru copii prevăzută la alin. (1) lit. a) se cumulează cu indemnizaţia lunară, stimulentul lunar sau stimulentul de inserţie, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) Dacă din calculul cuantumului alocației de stat pentru copii prevăzut la alin.(3) – (5) rezultă fracţiuni în bani, cuantumul se rotunjeşte la leu în favoarea beneficiarului, cu excepția situației prevăzută la alin.(2)", se mai arată în documentul semnat de Ludovic Orban.