ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // HI5, Facebook şi MySpace sunt printre cele mai cunoscute reţele de socializare din lume, unde oricine îşi poate posta poze şi informaţii personale. De la începutul acestui an şi romii au un portal de acest gen, care este specializat pe viaţa şi cultura romani şi care este o versiune upgradată a site-urile generaliste de socializare de tip HI5.
Antena3.ro a stat de vorbă cu managerul reţelei pentru romi şi vă prezintă câteva aspecte din viaţa romilor, pe care aceştia le pot ?trăi? prin intermediul platformei sociale şi a cărei denumire romani înseamnă în limba română ?al cui eşti??.
Povestea reţelei pentru romi
Kaskosan.com începe în urmă cu doi ani, când Gyula Vamosi zis şi Gyuszi, actualul director de marketing al site-ului i-a propus şefului său de la vremea respectivă, un investitor anglo-indian, stabilit la Londra şi care deţine o companie care crează website-uri de socializare, crearea acestui portal.
Gyuszi, Petru Gheorghe (Gica) şi alţi câţiva romi intelectuali, care aveau legături puternice cu comunităţile de romi au început apoi să pună apoi bazele unei comunităţi globale a romilor, pe internet.
?Poziţia lui Gyuszi ne-a ajutat să obţinem o platformă solidă de networking social şi pe care noi am tradus-o în limba romani, care a costat aproape un milion de euro. De la concept şi până la construirea şi dezvoltarea site-ului, echipa de la Budapesta, care era condusă de Vamosi Gyula a lucrat mai mult de un an?, explică Petru Gheorghe, manager Kaskosan.com în România, pentru Antena3.ro.
În februarie 2009 pagina a fost accesibilă pe web, sub forma unei platforme bazate pe un network social-artistic, inclusiv cu posibilitatea de a încărca şi descărca muzică.
Site global de distracţii şi cultură?Muzica de pe kaskosan.com este populară, familii de romi, tineri şi părinţi încarcă şi descarcă muzică tot timpul, iar astfel avem melodiile unor artişti romi cunoscuţi printre romi şi aproape nepopulari printre cei care nu aparţin acestei etnii. De asemenea, fotografiile, filmările şi chat-ul cu staruri rome aduc îmbunătăţiri site-ului, care s-a inspirat din celelalte reţele sociale de genul Facebook sau MySpace?, detaliază Gica pentru Antena3.ro.
El adaugă pentru Antena3.ro că, deşi reţelele de socializare cunoscute în toată lumea au avut o anumită influenţă asupra kaskosan.com, diferenţa este că site-ul, pe lângă muzica şi video-urile încărcate, încurajeaza oamenii să se întâlnească şi să se cunoască.
Portalul pentru romi cuprinde mai multe secţiuni, pe lângă cunoscutul profil de tipul Hi5 sau Facebook al celor care se înscriu şi rubricile în care se încarcă fotografii şi muzică, respectiv un blog, un magazin online, de unde pot cumpăra diferite cadouri sau felicitări electronice, dar şi o secţiune despre ce înseamnă cultura şi civilizaţia romani.
De asemenea, platforma de socializare este construită în şapte limbi străine, printre care engleză, romani, maghiară şi română. Apoi, însăşi denumirea portalului spune lucruri importante despre reţeaua de socializare pentru romi.
Kaskosan înseamnă ?Al cui copil eşti???Sunt douăzeci de milioane de romi în lume, toţi împart aceeaşi identitate, cultură şi valori. Kaskosan.com este un network global de distracţii, el există pentru a face cunoscută muzica romani şi pentru a răspândi tradiţiile roma şi pentru a descoperi noi talente. Chiar şi numele de ?kaskosan? înseamnă ?al cui esti?? şi este prima întrebare către un rom pe care nu îl cunoşti?, mai spune Petru Gheorghe, managerul site-ului în România, pentru Antena3.ro.
Gica explică cum că numele persoanei este ultimul lucru pe care îl intrebi în limba romani. În momentul în care întrebi ?al cui copil eşti??, afli din care familie face parte, al cărei persoane este, care este ocupaţia traditională a familiei şi de asemenea care este persoana cea mai cunoscuta din familia respectivă, de exemplu tatăl sau bunicul.
După cum spune Gica pentru Antena3.ro, Kaskosan.com este o reţea globală şi cea mai mare reţea din Europa Centrală.
Serial despre romi pentru romi, promovat pe Kaskosan.com?Avem mii de vizitatori săptămânal, iar cinci mii de oameni sunt membri. Din februarie 2009 avem un serial, ?Gypsy road trip videos?, care are câteva sute de mii de vizitatori pe YouTube şi pentru care primim peste 50 de înregistrări pe zi. Avem oameni care vizitează site-ul şi care se întâlnesc cu romi din Chile, Brazilia, Argentina, SUA, Mexic, din toate ţările Europei şi chiar din Asia şi Africa. De asemenea, credem că această platformă este un mijloc prin care brandurile se pot adresa unei pieţe noi şi neatinse?, detaliază Petru Gheorghe pentru Antena3.ro.
Primele fonduri pentru Kaskosan.com au venit din partea Fondului Norvegian de Împrumuturi Publice pentru Educaţie. Apoi, site-ul a primit un grant pentru a face publicitate culturii şi moştenirilor roma pe web, pentru a crea o legătură între romi şi pentru a realiza o serie de filme pentru aceştia, în care să arate modul lor de viaţă, obiceiurile şi valorile romilor din diferite regiuni.
Reţeaua socială şi media pentru romi primeşte momentan fonduri de la surse publice străine, pe care le caută şi în România, iar pentru viitor, echipa kaskosan.com îşi propune să aducă staruri pe internet staruri de etnie romă.
Sursa foto text:
Kaskosan.com Paula Safta, Antena3.ro