Antena 3 CNN Actualitate Afacerile din spatele autostrăzilor

Afacerile din spatele autostrăzilor

1 minut de citit Publicat la 13:56 06 Iun 2007 Modificat la 13:56 06 Iun 2007
Afacerile din spatele autostrăzilor
O bucată de pământ, cumpărată undeva în câmp, te poate îmbogăţi. Asta dacă ai cumpărat "unde trebuie". Adică unde va fi construită o... autostradă. Mai mulţi oameni de afaceri, unii binecunoscuţi, îşi cresc averile, pentru că au "inspiraţie". Cumpără teren în zone în care li se dă pontul că vor fi construite drumuri importante. Şi afacerea merge de la sine.

Fostul ministru de Finanţe, Daniel Dăianu a cumpărat, în urmă cu câţiva ani, 5.000 de metri pătraţi la Mogoşoaia. Pentru modernizarea centurii din nordul capitalei, statul îl va expropria de o zecime din suprafaţă. Nu e mult dar e destul pentru ca valoarea terenului care-i rămîne să crească vertiginos. O ofertă bună, speră Dăianu, care a cumpărat pământul cu 11 euro. Acum poate primi cel puţin 25 de euro pe metru pătrat.

Centura Ploieştiului se va uni cu viitoarea autostradă Bucureşti-Braşov. Asta înseamnă bani. Iar primarului din Bărcăneşti statul îi ia nu numai pămîntul, ci şi clădirea primăriei.

Pământ în zona centurii Ploieştiului are şi Costel Căşuneanu junior. Tatăl lui este unul dintre constructorii autostrăzii Bucureşti-Braşov. Juniorul trebuie să dea statului o 100 de metri pătraţi de teren pentru noul drum. Costel Căşuneanu cel mic spune că nu va vinde pămîntul care-i rămîne, indiferent dacă valoarea lui va creşte.

Investiţiile se dovedesc foarte profitabile în condiţiile în care metrul pătrat, cumpărat chiar şi cu o jumătate de euro, a ajuns acum la 25-30 de euro. Însă cei care au terenuri pe traseul autostrăzii nu trebuie să se aştepte să le crească banii în grădină dacă acestea nu se află în apropierea unei ieşiri sau a unei zone de servicii.

Adevăratele afaceri s-au făcut cu discreţie. Surse de pe piaţa imobiliară spun că aproximativ 70% din terenurile de pe traseele marilor autostrăzi au fost cumpărate din timp, de oameni şi firme care ştiau planul. Iar multe din planuri au fost făcute înainte de 2004.

Observator

×
x close