Oana Zamfir a vorbit, la Exces de putere, de la Antena 3, despre situația bizară în care se găsește aeronava Cessna Citation V, donată de miliardarul Ion Țiriac, după tragedia din Apuseni, pentru salvarea de vieți omenești.
Oana Zamfir a arătat că avionul donat de Ţiriac către SMURD a fost folosit de Ministerul de Interne la mai multe misiuni despre care oficialii nu vor să dea detalii.
”Eu şi familia mea am hotărât mai demult, înainte de acest accident, să facem ceva. Am hotărât să donăm acest avion ministerului, SMURD-ului, oamenilor care fac racolajul de organe. Eu am fost la domnul Dragnea, la domnul Arafat, i-am întrebat în numele cui să-l trecem. Este un jet care acoperă toată Europa fără probleme, zboară la 43.000 de picioare, cu vreo 5-6.000 de picioare mai sus decât orice linie aeriană. Avionul a aparţinut unui număr de doi proprietari, deci din punct de vedere tehnic nu e absolut nicio problemă. La fiecare 300 de ore de zbor, avionul ăsta se duce într-un centru tehnic, unde e verificat de mecanici certificaţi pe acest tip de avion”, spunea, în 2014, Ion Țiriac.
”Aeronava stă la sol pentru că și-a consumat resursa de zbor”
Însă la scurt timp după donație, aeronava, care ar fi trebuit să salveze vieți, a fost trecută la misiuni speciale, ceea ce a presupus, în principal, plimbări ale celor din conducerea MAI, condus la acea vreme de Gabriel Oprea.
Devastator este faptul că, din 16 octombrie 2016, aeronava stă la sol pentru că și-a consumat resursa de zbor, chiar dacă la momentul donației, în 2014, avea doar 256 de ore de zbor, se arată într-un răspuns MAI, la solicitarea redacției Antena 3.
Ministrul Carmen Dan a anunțat că va demara o anchetă pentru a afla ce s-a întâmplat, de fapt, cu aeronava.
Cine a epuizat orele de zbor ale avionului destinat SMURD?
Un răspuns al MAI pentru Oana Stancu Zamfir, pe această speță, se arată că de la preluare și până în prezent aeronava a efectuat 74 de misiuni de zbor, iar din 1 octombrie 2015 avionul nu a mai executat zboruri speciale.
Ceea ce este și mai tragic este că statul român, prin instituțiile sale, nu a reușit să păstreze asigurarea aeronavei, căci ea a fost donată cu tot cu asigurare, la fiecare 300 de ore de zbor.
Potrivit Oanei Zamfir, MAI și Ministerul Transporturilor își pasează responsabilitatea pentru bugetarea acestui proiect care ar fi trebuit să contribuie decisiv la salvarea de vieți.
Povestea alambicată a avionului donat de Ion Țiriac
Pe 20 ianuarie 2014, pilotul Adrian Iovan și studenta Aura Ion își pierdeau viețile în accidentul aviatic din munții Apuseni. Atunci, echipa medicală formată din medicii Radu Zamfir, Valentin Calu, Cătălin Pivniceru și Sorin Ianceu, studenta la Medicină Aura Ion, pilotul Adrian Iovan și copilotul Răzvan Petrescu plecau din București spre Oradea unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Avionul în care se aflau s-a prăbuşit pe muntele Petreasa din Munţii Apuseni, la peste 1.400 de metri altitudine, într-o pădure de la limita dintre judeţele Alba şi Cluj. După accident, epava avionului și victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore și la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, polițiști, salvamontiști, angajați ai Parcului Național Munții Apuseni și localnici.