Totodată, cel mai intens fenomen de abandon școlar se înregistrează în mediul rural, unde peste 23% dintre elevii intrați în școală acum opt ani abandonaseră cursurile până la terminarea gimnaziului, arată rapoartele oficiale despre starea învățământului preuniversitar și universitar în anul 2019-2020, publicate de Ministerul Educației.
Potrivit raportului pentru anul 2020, 35,3 mii de elevi din ciclurile primar și gimnazial au abandonat școala în anul școlar 2018-2019. Cu un an înainte, numărul elevilor care au abandonat era de 28 de mii, la fel și cu un an înaintea acestuia.
Abandonul școlar, în mediul rural/urban
Ministerul Educaţiei defineşte rata abandonului școlar ca diferența dintre numărul elevilor înscriși la începutul anului școlar și cel al elevilor aflați în evidență la sfârșitul aceluiași an școlar.
"Pe ansamblul învățământului primar și gimnazial, rata abandonului școlar (indicator calculat pe baza metodei "intrare-ieșire") în anul 2018/2019 a fost de 2,1% (procent ce reprezintă 35,3 de mii de elevi). În comparație cu anul anterior, valoarea indicatorului este în creștere", potrivit raportului citat.
Analiza arată și o scădere a diferenței între rata abandonului în învățământul primar și gimnazial din urban și cea din rural, mediul rural fiind în continuare în dezavantaj (1,8% în urban și 2,6% în rural).
În ce priveşte diferenţa pe sexe, de regulă abandonează mai mult băieții decât fetele, dar anul trecut a avut loc o creștere similară a abandonului la ambele sexe, aproximatată la circa 2%.
Cauzele şi efectele abandonului școlar
Printre efectele abandonului școlar se numără șomajul, excluziunea socială, sărăcia și problemele de sănătate.
Potrivit Comisiei Europene, sunt multe motive din cauza cărora unii tineri renunță prea devreme la studii: probleme personale sau familiale, dificultăți de învățare sau o situație socioeconomică precară.
Cel mai mare abandon – la clasa pregătitoare și clasa a V-a
"Datele evidențiază faptul că ratele cele mai ridicate ale abandonului se înregistrează la clasele de început de cicluri de școlaritate: clasa pregătitoare și clasa I, respectiv clasa a V-a", potrivit raportului.
Se pierde aproape un sfert dintr-o generație, în 8 ani de școală, în mediul rural.
La nivelul anului 2018-2019, 6% dintre elevii din mediul urban (din cei care au intrat în clasa I în 2011/2012) au abandonat studiile, comparativ cu 18,9% dintre elevii din rural care abandonează studiile.
Astfel, aproape un sfert dintr-o cohortă școlară se pierde pe parcursul învățământului primar și gimnazial în mediul rural (23,1%), comparativ cu 8,2% dintre elevii din mediul urban (date pentru cohorta 2011/2012-2018/2019).