În urmă cu exact 130 de ani, timişorenii renunţau la lumina boemă asigurată de felinare şi lămpi cu ulei, în favoarea becurilor care inundau cu lumina lor, într-o clipită, cartierele cele mai ascunse ale oraşului.
La 12 noiembrie 1884, pentru a asigura protecţia cetăţenilor, în oraşul de pe Bega a fost pus în funcţiune un sistem de iluminat în întregime electric, compus dintr-o reţea de 59 de kilometri de cabluri care alimentau 731 de lămpi, o performanţă realizată în mai puţin de doi ani de către societatea Anglo-Austriacă "Bruch Electrical Company Ltd.", cu sediul la Viena.
Astfel, Timişoara devenea primul oraş din Europa cu străzi iluminate electric, plasându-se în vârful avântului tehnologic din secolul al XIX-lea.
Pe timp de noapte, până şi cele mai înguste străduţe au devenit puncte luminoase pe harta oraşului, datorită lămpilor incandescente cu filamentul din cărbune, sporind protecţia dar şi confortul celor care se plimbau prin urbea de pe Bega la ore târzii. Iată cum întâmpina presa vremii inaugurarea acestui eveniment:
„Lumina lămpii electrice este puternică şi întrece de departe pe cea a flăcării cu gaz; lumina este de tot blândă, aproape identică cu luciul lunei, nu numai că nu conturbă vederea ochiului, ci şi o îndulceşte oarecum“. („Luminătorul“, nr. 76/22 sept. - 4 oct. 1884)Astăzi, lucrurile s-au mai schimbat puţin. Odată motiv de mândrie, iluminarea cu electricitate a ajuns să îi scoată din sărite pe timişoreni.
Presa locală scrie despre numeroasele întreruperi de curent electric care afectează oraşul şi cere
explicaţii după explicaţii edilului Nicolae Robu.
Iată câteva dintre momentele esentiale din domeniul energetic traversate de Timişoara, aşa cum sunt ele prezentate în Monitorul Primăriei Municipiului Timişoara:1882 – în 15 decembrie, Primaria incheie un contract de concesionare cu societatea Anglo-Austrian Bruch Electrical Companz Ltd. pentru iluminarea electrica a strazilor din Timisoara;
1884 – premiera europeana: in 12 noiembrie s-au pus in functiune 731 de lampi de iluminat electric pe strazile Timisoarei in lungime de 59 de kilometri. Lampile incandescente erau cu filamentul de carbune;
1889 – 12 iulie, incepe alimentarea cu energie electrica a tramvaielor care erau trase de cai;
1893 – 1 ianuarie, Uzina Electrica a Timisoarei a fost cumparata cu 200.000 de florini de la societatea engleza si intra in proprietatea comunala sub denumirea de Uzina Electrica a Orasului Timisoara;
1910 – 3 mai, se pune in functiune Uzina Hidroelectrica, echipata cu trei turbine; in timpul razboiului si in perioada urmatoare dezvoltarea uzinei a stagnat.
1938 – 1 aprilie, au fost unificate Uzina Electrica si Tramvaiele Comunale si s-a infiintat Intreprinderea Electromecanica Timisoara, care a functionat pana in anul 1948, anul nationalizarii;
1942 – In timpul razboiului, iluminatul public a fost scos din functie in 16 septembrie, cu exceptia a 63 de lampi camuflate. S-au depus mari eforturi pentru mentinerea instalatiei in functiune;
1948 – Dupa nationalizare se comaseaza CET Timisoara cu CET Arad si se separa activitatea de transport cu tramvaie Timisoara. Noua unitate s-a numit Societatea de Electricitate Banat, care dupa un an, in 1949, se va redenumi Intreprinderea Regionala de Electricitate Timisoara – IRET;
1995 – In proiectarea retelelor electrice de medie si joasa tensiune s-au introdus solutii noi; se modernizeaza posturile de transformare; se dezvolta sistemul informatic; se modernizeaza iluminatul public;
In prezent – a fost implementat Sistemul Informatic Integrat SAP, un sistem informatic complex integrat, care asigura conditiile unui management performant al tuturor activitatilor specifice din domeniul distributiei si furnizarii energiei electrice.
2004 - 19 iulie, a fost semnat contractul de privatizare a celor doua Filiale de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Electrica Banat si Electrica Dobrogea SA cu investitorul Enel SpA, societate din Italia, realizandu-se astfel prima privatizare din sectorul energetic.