?Este inexplicabil, incredibil ca un pilot prezidenţial să îşi permită să rateze aterizarea de atâtea ori cu şeful statului la bord. [...] Cred în varianta supranaturală a acestei catastrofe. După părerea mea, catastrofa este inexplicabilă în lumea aviaţiei? a declarat Paul Mitu, cel care a pilotat aeronava Tupolev 154, care aparţinea companiei Tarom, şi care s-a prăbuşit în apele Oceanului Atlantic în urmă cu trei decenii.
Fostul pilot român a fost invitat luni seară la emisiunea Sinteza Zilei, unde s-a discutat despre tragedia aeronautică în urma căreia preşedintele polonez Lech Kaczynski şi-a pierdut viaţa, alături de ceilalţi pasageri ai avionului Tupolev 154, printre care liderii a două partide poloneze, şeful Statului Major, ministrul adjunct al Afacerilor Externe, dar şi şeful Băncii Centrale a Poloniei.
Paul Mitu a dorit să sublinieze faptul că pilotul avionului prăbuşit nu ar fi putut fi influenţat de niciunul dintre pasageri, fie el şi şeful unui stat. Asta deoarece între cel care pilotează avionul şi preşedinte există o a treia persoană intermediară care transmite eventualele mesaje ale preşedintelui.
?Un zbor comercial care se execută pe întreg globul este extrem de diferit când la bord se află un şef de stat. Eu am zburat şi cu fostul preşedinte Nicolae Ceauşescu. Între pilot şi şeful statului nu poate exista o discuţie tete-a-tete, pentru că între ei se află un intermediar. Dacă acest avion ratează o dată aterizarea, viteza ascensională este atât de mare încât nu poate merge nimeni ca să îi spună să aterizeze?, a subliniat Paul Mitu.
PAUL MITU, DESPRE TRAGEDIA AERONAUTICĂ DIN RUSIAÎn acelaşi timp, fostul pilot român a arătat că ceaţa poate îngreuna foarte mu lt procesul de aterizare. El a precizat că şi în cazul aterizării aeronavei sale, efectuate acum 30 de ani în Oceanul Atlantic, condiţiile atmosferice au fost similare. De asemenea, Paul Mitu este sigur că avionul Tupolev este unul foarte sigur, şi că este exclus să fi avut probleme tehnice.
?Ceaţa duce la îngreunarea procesului de aterizare. Vizibilitatea în cazul zborului meu a fost de asemenea foarte scăzută din cauza ceţei. Am luat contact cu oceanul, dar am spus: nu trebuie să mor. Avionul s-a prezentat foarte bine având în vedere circumstanţele. Este exclus ca acest avion să fi avut probleme tehnice?, a spus Paul Mitu.
TUPOLEV 154 A ÎNREGISTRAT 60 DE INCIDENTE AVIATICEÎn august 1980, avionul Tupolev 154 al companiei Tarom a căzut în ocean în largul coastelor Mauritaniei. La impactul cu apa, aeronava s-a rupt în două. O singură persoană din cele 187 aflate la bord a murit. Cauzele accidentului nu au fost elucidate nici până în prezent.
Tupolev 154 a fost considerat unul dintre cele mai sigure avioane ruseşti, foarte puţine incidente fiind cauzate de probleme tehnice. A fost conceput în anii '60, iar primul zbor comercial a avut loc în 1972. Aeronavele au o lungime de 48 de metri, o greutate de peste 50 de tone şi o viteză de croazieră de 975 de km/h. Sunt renumite pentru abilităţile de a decola şi ateriza în condiţii extreme, pe piste nepavate sau în zonele arctice. Au fost produse peste o mie de aparate, mai mult de 200 fiind încă în uz.
După aproape patru decenii, compania naţională rusă Aeroflot a anunţat la începutul acestui an retragerea acestor aparate din flota sa. Tupolev 154 nu mai corespunde standardelor Uniunii Europene, motoarele fiind prea zgomotoase şi poluante. Este utilizat însă în continuare pentru zboruri interne în Rusia şi în alte state ex-sovietice.
Preşedintele Lech Kaczynski a murit sâmbătă dimineaţă, după ce avionul prezidenţial s-a prăbuşit la Smolensk, în Rusia. La bord se aflau membrii delegaţiei oficiale, printre care soţia preşedintelui, liderii a două partide poloneze, şeful Statului Major, ministrul adjunct al Afacerilor Externe, dar şi şeful Băncii Centrale a Poloniei.
Vedeţi înregistrările emisiunii Sinteza ZileiVedeţi prezentarea emisiunilor Antena 3Vedeţi prezentarea jurnaliştilor Antena 3Vedeţi transcriptul emisiunilor Antena 3Antena3.ro