Aflat la Londra, cu ocazia Jocurilor Olimpice 2012, Muhtar Kent, Preşedintele Companiei Coca-Cola, a acordat un interviu exclusiv publicaţiei
The Telegraph în care explică de ce susţinătorii Jocurilor Olimpice merită încredere şi descrie în linii generale viitoarele planuri ale companiei.
Acum 126 de ani, Compania Coca-Cola producea o singură băutură. Acum are în portofoliu 500 de mărci şi peste 3.000 de produse. Compania produce băuturi care pot fi consumate în orice ocazie: dimineaţa devreme, la gustarea de la ora unsprezece, la prânz, după prânz, după-amiaza, seara devreme, seara târziu. Bazându-se pe inovaţie pentru a pune la dispoziţia consumatorilor o gamă largă de opţiuni, compania oferă băuturi răcoritoare carbogazoase, băuturi răcoritoare cu conţinut caloric echilibrat sau scăzut, fără calorii, ape minerale, sucuri de fructe şi nectaruri, cafea şi ceaiuri ready-to-drink, băuturi energizante etc.
De asemenea, compania a segmentat atent pieţele, introducând oferte variate pentru grupuri diferite de consumatori, adaptate nevoilor lor, de la New York la Chongqing, de la Bristol la Durban, de la Rio de Janeiro la Hyderabad. Acum, Coca-Cola este disponibilă în peste 200 de ţări din întreaga lume. Naţiunile Unite au 192 de membri.
Compania sponsorizează Jocurile Olimpice din 1928 şi este cel mai longeviv partener comercial al Olimpiadei. De asemenea, sponsorizează Torţa Olimpică, Olimpiadele Paraolimpice şi Olimpiadele Speciale, fiind partenerul fondator al acestora.
Cu privire la discuţiile recente referitoare la susţinerea Jocurilor Olimpice, Muhtar Kent declară că dacă n-ar exista sponsori mari care investesc anual zeci de milioane de lire în Olimpiadă, aceasta n-ar exista în forma ei actuală.
Astăzi, multe ţări nu ar avea resursele necesare să formeze echipe olimpice, dacă nu ar avea acces la sponsorizări. „O mare parte dintre fondurile generate prin intermediul partenerilor precum Coca-Cola, sunt canalizate prin Comitetul Olimpic Internaţional înapoi către ţări, ceea ce ajută mişcarea olimpică şi comitete olimpice naţionale.
De asemenea, Kent subliniază că, de-a lungul timpului, compania Coca-Cola a evoluat de la perioada în care producea o singură băutură, Coca-Cola pe care o vindea în întreaga lume.
„Luaţi de exemplu o ţară ca Marea Britanie.”, spune Kent. „Cu douăzeci de ani în urmă, toate produsele comercializate ca parte din portofoliul Coca-Cola erau băuturi cu conținut caloric integral. Astăzi, 20 de ani mai târziu, 40% din produsele vândute de compania Coca-Cola în Marea Britanie sunt fără calorii.”.
De asemenea, Coca-Cola derulează o serie de
campanii de promovare la nivel global a unui stil de viaţă activ şi echilibrat, printre care şi Street Games (Jocurile de Stradă) care implică 100.000 de tineri din Marea Britanie. Oamenii pot alege ceea ce beau şi cât de mult sport fac.
Preşedintele Coca-Cola aminteşte despre importanţa creşterii gradului de conştientizare asupra importanţei mişcării: „Oamenii au nevoie de echilibru energetic, trebuie să consume mai multă energie, şi astfel, să consume mai multe calorii. Una dintre cele mai mari probleme ale societăţii noastre este aceea că se mişcă mai puţin”.
Kent declară în continuare că aceasta va fi cea mai ecologică Olimpiadă susţinută de către Coca-Cola până acum. Fiecare sticlă produsă şi folosită pe perioada Jocurilor Olimpice este reciclată şi returnată în sistem în şase săptămâni, cel mai rapid ciclu de până acum.
Kent spune că va continua să susțină Jocurile Olimpice şi se gândeşte deja la Rio de Janeiro 2016.
„
Există uneori tendinţa de a fi criticaţi mult, pe nedrept”, afirmă Kent despre ideea susţinută de diferite surse care spun că „o afacere mare” este neapărat rea într-un fel.
„
Uneori nu ni se recunosc toate meritele. Dar cred că convingerea noastră intrinsecă este aceea că trebuie să „faci”, înainte de a vorbi. Şi în cele din urmă oamenii vor înţelege”, continuă Muhtar Kent.
„
Viitorul guvernelor de succes, al afacerilor de succes, al ONG-urilor de succes şi al organizaţiilor societăţii civile constă în abilitatea lor de a putea îmbunătăţi colaborarea eficientă dintre guvern, mediul de afaceri şi societatea civilă. Fiecare dintre noi are un rol de jucat aici. Problemele sociale cu care ne confruntăm, cum ar fi de exemplu obezitatea, nu vor fi rezolvate numai de către guvern, nu vor fi rezolvate numai de către companii sau numai de către ONG-uri. Va fi necesar un efort major de colaborare pentru a spori gradul de conştientizare”, continuă Muhtar Kent, Preşedintele Companiei Coca-Cola.
Viziunea companiei pentru anul 2020 prevede o creştere de la 2 la 4% a volumului de produse vândute şi de la 6 la 8% a veniturilor, ceea ce înseamnă o dublare a dimensiunii activităţii într-un deceniu.
„
Aceasta este sectorul FMCG cu cea mai rapidă creştere din lume. Băuturile nealcoolice gata preparate sunt într-o creştere de 4 până la 5 procente. Facem parte dintr-o industrie în creştere. Nu contează care este starea macroeconomiei la nivel mondial din zilele noastre faţă de cea de acum 10 ani, clasa mijlocie va creşte cu aproximativ 800 de milioane de persoane. De unde vor veni aceşti oameni? Evident, din Africa, America Latină şi Asia – cea mai mare parte dintre ei. Apoi, încă 700 până la 800 de milioane de oameni se vor muta din zonele rurale, în zonele urbane şi migraţia va continua. Deci, asta înseamnă apariţia a aproape un miliard de persoane din clasa mijlocie urbanizată, care nu există astăzi – ceea ce generează o cerere imensă. Ne simţim pregătiţi să facem faţă acestei creşteri. În ultimii trei ani, am captat 40% din creştere. Şi simţim că putem continua să facem acest lucru. Iată ce ne dă încredere”, declară Muhtar Kent, Preşedintele Companiei Coca-Cola.
Acesta spune că
întreaga companie Coca-Cola este în modul „de expansiune”, şi este interesată de ţinte similare cu achiziţia recentă în valoare de 980m $ (632m £) a companiei de băuturi Aujan din Orientul Mijlociu.
„Nu facem reduceri pe drumul spre prosperitate – ceea ce nu se poate face – ci investim în drumul nostru spre prosperitate. Ne-am mărit investiţiile în mod contra-intuitiv într-un moment în care logica normală îţi zice să faci reduceri. Această criză nu seamănă cu cele din trecut. Nu va trece rapid, şomajul nu va scădea repede, volatilitatea şi nesiguranţa la nivel macro se vor menţine o vreme, cred că cel puţin pentru următorii trei ani. Nimeni nu va putea spune că am ieşit din criză – s-ar putea să dureze şi mai mult.”, spune Muhtar Kent.