Sarcina căutării contractului original încheiat cu compania americană Bechtel a fost preluată de Corpul de Control al Guvernului, a declarat, miercuri, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, precizând că, dacă nu se va găsi contractul până pe 30 august, atunci se va adresa Parchetului.
"Cei care au preluat sarcina căutării acestui contract sunt cei de la Corpul de Control al Guvernului şi s-a stabilit în discuţii, de comun acord, că, dacă acest contract, în urma căutărilor, nu se va găsi până cel târziu la data de 30 august, ne vom adresa Parchetului, pentru că aceasta este calea legală.
Ca atare, plângerea făcută de doamna Boagiu (Anca Boagiu, prim-vicepreşedintele PDL, fost ministru al Transporturilor - n.r), pe care eu nu pot să o privesc decât cu foarte mult umor, până la urmă este binevenită", a declarat Dan Şova la Realitatea, potrivit Agerpres.
Mai mult, acesta a spus că speră ca Anca Boagiu să nu fi depus plângere la Parchet cum că el ar ascunde contractul, pentru că, în acest caz, ar fi denunţ calomnios şi atunci va depune, la rândul său, plângere împotriva ei.
"În momentul în care faci o plângere penală susţinând în mod evident un lucru fals, dar care, dacă ar fi adevărat, ar putea atrage răspunderea unei persoane, aceea se numeşte acţiune de denunţ calomnios şi vă mărturisesc cinstit că, dacă doamna Boagiu a făcut plângere la Parchet pentru a fi găsit contractul, dacă a făcut plângere penală că aş ascunde eu contractul vă garantez că domnia sa va avea o plângere penală din partea mea, dar de data acesta şi susţinută. Adică nu va mai fi o glumă", a spus Şova.
El a adăugat că, în cazul în care nu se va găsi contractul original, mai există varianta obţinerii acestuia de la compania Bechtel, iar cei responsabili de dispariţia lui vor răspunde penal.
"Dacă nicio instituţie nu are aceste acest contract, ne vom adresa, fireşte, companiei Bechtel. Corpul de Control avea în intenţie să sesizeze Bechtel şi probabil s-a adresat deja pentru a le pune la dispoziţie, dacă vor dori, originalul dânşilor, contractul propriu-zis. Toată lumea are acest contract, cei care aveau dreptul îl au, dar îl au în copie, nu au originalul. Ori, chestiunea desecretizării este o chestiune de procedură formală. Ca să poţi să desecretizezi, trebuie să aplici ştampila de desecretizare pe contractul original. Ideea care s-a vehiculat, că nu ar avea cineva contractul, este o idee falsă, există mai multe copii ale contractului, care se află în posesia persoanelor care au dreptul să vadă acest contract. Nu se găseşte originalul. Şi, sincer vă spun, cu toate responsabilitatea, cine a făcut să dispară acest contract, cei vinovaţi, vor răspunde penal", a explicat ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură.
Prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu a anunţat, miercuri, printr-un comunicat de presă, că a depus o plângere penală împotriva ministrului Dan Şova, acuzându-l pe aceasta de o "acţiune suspectă de ascundere" a contractului semnat în 2003 între Guvernul Adrian Năstase şi firma Bechtel.
Ministrul Şova: Contractul original semnat cu Bechtel în 2003 este de negăsit
Construcţia tronsonului Braşov - Borş al Autostrăzii Transilvania a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 milioane de euro, încheiat cu compania Bechtel.
Lucrările au fost întrerupte la jumătatea lui 2005, atunci când s-a declanşat o acţiune de reanalizare a contractelor încheiate de guvernarea anterioară. Ulterior, lucrările au fost reluate. Compania a finalizat până în prezent 52 de kilometri de autostradă între Turda şi Câmpia Turzii din totalul de 415 cât prevedea contractul.
Termenul iniţial de finalizare a fost stabilit pentru anul 2011 şi prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunţat la partea de autostradă între Târgu Mureş şi Braşov.
Pe 30 mai, DPIIS a anunţat că a fost semnat acordul de tranzacţionare şi încetare cu privire la contractul de construire a Autostrăzii Braşov - Cluj - Borş (Autostrada Transilvania - n.r.) între Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi compania americană Bechtel International. Prin semnarea Acordului au fost stinse complet pretenţiile Bechtel International Inc pentru suma de 37,2 milioane euro, TVA inclus.