Potrivit raportului Autorităţii Feroviare Române, 75 la sută dintre locomotivele folosite de CFR Marfă au termenul planificat de reparaţii şi durata de viaţă depăşite sau circulă fără avize tehnice. De altfel, doar o treime dintre locomotive sunt înregistrate şi omologate în Registrul Naţional al Vehiculelor. Practic, aceste locomotive nu există din punct de vedere legal.
Aşa se explică şi numărul extrem de mare al defecţiunilor înregistrate în ultimul an, când locomotivele s-au stricat de 429 de ori. Şi dacă problemele cu locomotivele nu erau de ajuns, raportul evidenţiază nereguli grave şi când vine vorba de angajaţii care le folosesc: mecanicii şi personalul feroviar nu au parte de instruirea şi informarea necesară. Sunt chiar situaţii în care mecanici inapţi din punct de vedere medical conduc locomotivele.
Mai mult, deraieri de trenuri sau defecţiuni ale locomotivelor care au întrerupt ore întregi circulaţia au rămas neinvestigate până astăzi, iar CFR Marfă nu are nici până acum un regulament de exploatare a liniilor de cale ferată, ceea ce înseamnă că pe aceste linii se circulă la mica înţelegere.
Reprezentanţii CFR Marfă au precizat pentru Antena 3 că au scos din circulaţie o parte din locomotivele cu defecţiuni şi că vor încerca să remedieze problemele evidenţiate în raportul AFER. Chiar şi aşa, este greu de văzut cum se va găsi un mult-dorit cumpărător pentru această companie a cărei privatizare este unul dintre cele mai controversate subiecte din ultimii ani.