"Categoric nu voi mai utiliza aeronava TAROM pusă la dispoziţie. Nu avem niciun contract, angajăm un avion charter aşa cum angajează orice companie. Nu am ce să reziliez", a spus preşedintele Traian Băsescu, întrebat de presă dacă va mai utiliza aeronava TAROM pentru deplasări.
Preşedintele a explicat şi moticul pentru care a luat această decizie: "Pur şi simplu s-a propagat o minciună că se cheltuiesc 7 milioane de euro cu avionul pentru preşedinte. Nu este adevărat. Vă asigur că la nevoie, atunci când va fi nevoie, voi lua în charter un avion de la o companie străină, ca să ne spună atunci Guvernul cât costă avionul. Nu voi mai folosi avioane TAROM, cum am decis să nu mai folosim nici avioane Romavia la vremea respectivă", a afirmat adăugat Traian Băsescu, în conferinţa de presă de joi seară.
De asemenea, întrebat de jurnalişti dacă va rezilia contractul cu TAROM pentru aeronavă, Băsescu a afirmat că nu exista niciun contract deoarece acest avion era închiriat de Preşedinţie în regim charter, însă ulterior, la câteva minute după finalul conferinţei de presă, a revenit şi a precizat că totuşi există un contract cu TAROM pentru acest avion, despre care el nu ştia, însă în mod cert nu este un contract pentru ţinerea la dispoziţia sa a aeronavei.
"Nu aveam niciun contract, noi angajam acest avion charter, la fel cum angajează şi o firmă de turism. Deci noi nu aveam avionul în contract. Nu am ce să reziliez", a afirmat Băsescu în primă fază.
El a menţionat apoi, după încheierea conferinţei de presă, că purtătorul de cuvânt Bogdan Oprea tocmai l-a informat în lift că există un contract cu TAROM.
"Spune purtătorul de cuvânt că există un contract prin care ne pun avionul la dispoziţie la solicitare. Deci corectez afirmaţia, aflu şi eu acum. Ştiam că închiriem avioanele cu charter, ceea ce este adevărat. Vă asigur că mâine o să vă pun la dispoziţie datele de interes. Dar în mod cert nu este un contract pentru ţinerea la dispoziţie a avionului, ci pentru la dispoziţie charter a avionului. Eu acum am aflat în lift că există o minută între TAROM, un contract între TAROM şi Preşedinţie, deci înseamnă că nu vă pot da mai multe detalii", a mai spus Băsescu.
Conducerea Tarom a solicitat Administraţiei Prezidenţiale să precizeze dacă doreşte continuarea sau rezilierea contractului de închiriere a aeronavei utilizată de preşedinte, într-un "gest de curtoazie", în condiţiile în care conducerea executivă are deja mandat pentru valorificarea aeronavei.
Fenechiu vrea să-l lase pe Băsescu fără aeronava prezidenţială. În februarie, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că TAROM ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. Potrivit ministrului, renunţarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, dar caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea aeronavei vechi să fie reduse, a declarat premierul Victor Ponta.
Şi Ponta s-a declarat nemulţumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidenţiale, el referindu-se la posibilitatea ca şeful statului şi consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie.
"Ştiu şi eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la TAROM este un management privat, care nu e sub controlul ministerului şi, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluţie în perioada următoare, e absolut normal ca preşedintele României, până la urmă şi primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înţeleg însă condiţiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi şi poate că o să găsim împreună o altă soluţie. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici şi o siguranţă cât mai mare", a spus Ponta.
Ministrul Fenechiu susţine că banii folosiţi pentru avionul prezidenţial, cei şapte milioane de euro, nu sunt suportaţi de Administraţia prezidenţială, ci vin de la bugetul de stat, tocmai "pentru a nu se vedea că aceşti bani îi foloseşte preşedintele".
Cele două avioane Airbus de tipul A 310 din flota TAROM s-au aflat în conservare în perioada 2003-2007, iar după ce au fost recondiţionate, au fost utilizate pe curse europene de mediu-curier, ceea ce a provocat pierderi companiei. Compania a fost nevoită să utilizeze avioanele şi pentru transporturi de marfă, tocmai pentru a diminua aceste pierderi.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.
În replică, preşedintele Traian Băsescu a spus, că el nu se opune niciunei acţiuni, inclusiv vânzării avionului de către TAROM, menţionând că aparatul respectiv nu este aeronavă prezidenţială.
Fenechiu îi propune lui Băsescu să lase avionul prezidenţial şi să închirieze un charter VIP