Angajaţi nepregătiţi, infrastructura slabă şi lipsa unor proceduri clare. Sunt motivele care stau la baza zecilor de accidente feroviare care se produc anual, în România. O arată rapoartele întocmite de Organismul de Investigare Feroviar Român.
Din cei peste 13 mii de kilometri de cale ferată, mai mult de jumătate au nevoie de reparaţii urgente.
Între timp, echipele de inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă se pregătesc pentru cel mai rău scenariu. Au făcut un exerciţiu de simulare a unui grav accident feroviar.
Zeci de medici, pompieri, jandarmi şi salvamontişti au intervenit în forţă pentru a evacua un tren de pasageri rămas blocat în Defileul Jiului. Trenul a luat foc, aşa că mai multe persoane au fost rănite în urma incidentului.
Iar salvatorii au acţionat ca la carte. Era însă doar un exerciţiul de simulare a unui accident feroviar, încheiat cu succes.
Au trecut mai bine de 6 ani de la accidentul feroviar de la Valea Călugărească în care şi-a pierdut viaţa tânăra Alexandra Dimofte. Atunci, una din şinele de contact s-a desprins în urma deraierii unui tren accelerat şi a străpuns podeaua primului vagon. Alte patru persoane au fost rănite. Nici după minute bune de la producerea accidentului, călătorii nu fuseseră evacuaţi de pe şina de cale ferată.
Iar în 6 ani, dosarul accidentului feroviar s-a plimbat de la o instituţie la alta. A fost deschis la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti şi trimis, 3 ani mai târziu, Poliţiei Transporturi Feroviare Prahova.
Însă, în raportul Organismului de Investigare Feroviar Român se menţionează că accidentul s-a produs din cauza infrastructurii uzate, slab întreţinute şi din neatenţia angajaţilor CFR. Iar astfel de accidente, soldate cu morţi, se pot întâmpla oricând.
În total, în ţara noastră sunt peste 1.000 de puncte negre pe reţeaua de cale ferată.
Cele mai periculoase rute, pe care au fost identificate zeci de astfel de puncte sunt Braşov - Sighişoara, Constanţa - Mangalia, Craiova - Calafat şi Bucureşti - Giurgiu.
Celelalte rute au şi ele fiecare alte zeci de „puncte negre". Este şi motivul pentru care, în ultimii 5 ani, în România au fost investigate peste 200 de accidente feroviare.
O vină o poartă şi angajaţii CFR care nu respectă procedurile de siguranţă. Mai mult, s-au obişnuit să repare defecţiunile cu ce au la îndemână. Pe unii, nici măcar prezenţa unui ministru nu i-a împiedicat.