Antena 3 CNN Actualitate MIRA ţine cu francezii: IAR Braşov, eliminată de la cel mai mare contract de achiziţie de elicoptere

MIRA ţine cu francezii: IAR Braşov, eliminată de la cel mai mare contract de achiziţie de elicoptere

2 minute de citit Publicat la 23:21 07 Dec 2008 Modificat la 23:21 07 Dec 2008
MIRA ţine cu francezii: IAR Braşov, eliminată de la cel mai mare contract de achiziţie de elicoptere
Producătorul autohton de elicoptere, IAR Braşov, ar putea fi eliminat de la cel mai mare contract de achiziţie de elicoptere de către Inspectoratul de Aviaţie din subordinea Internelor, în valoare de aproape 250 de milioane de euro, transmite Financiarul.
Până acum, balanţa înclină către Eurocopter, care a vândut, deja, un elicopter Internelor, acelaşi ?câştigător? din Caietul de Sarcini. Practic, Ministerul Internelor va avea în dotare elicoptere uşoare de 7,8 milioane de euro, de două ori mai scumpe faţă de cele de pe pieţele externe.
Achiziţia se ridică, astfel, la 247 de milioane de euro pentru 29 de elicoptere, tranzacţie care marginalizează producătorul autohton IAR Braşov, al cărui pachet majoritar este deţinut chiar de statul român.
Prin urmare, câştigător al acestui contract ar fi beneficiarul viitoarelor achiziţii făcute de Ministerul de Interne şi de cel al Apărării plus SRI care mizează, împreună pe noi contracte de minim un miliard de euro în următorii 10 ani. Elicopterele achiziţionate în urma primei licitaţii vor deservi baze de urgenţă precum SMURD, Poliţie, ISU Bucuresti, Cluj-Napoca, Tulcea şi Caransebeş.
La nivel mondial, practică şi legislaţia obligă la o implicare activă a industriei autohtone, în cazul de faţă reprezentată de Industria Aeronautică Română (IAR), Braşov. Caietul de Sarcini a fost achiziţionat de americanii de la Sikorsky, Kaman şi Bell Helicopters, italienii de la Agusta, francezii de la Eurocopter şi IAR Braşov.
Deşi se vehicula o variantă mixtă Eurocopter-IAR Braşov, francezii au optat, în ultima clipă, către o variantă solo.
Francezii s-au aflat, în 2008, la cea de-a doua privatizare a IAR. În iulie, însă, la momentul deschiderii ofertelor, au solicitat o amânare cu două luni a procedurii. La finele celor opt săptămâni, francezii nu au mai depus oferta pentru IAR şi au ănaintat singuri oferta pentru licitaţia de 247 de milioane de euro a Internelor.
Elicopterul care se potriveşte ?ca o mănuşă? Caietului de Sarcini al Ministerului de Interne este Eurocopter EC 135, spun surse din industria de profil, citate de Financiarul. Un asemenea model se află, deja, în dotarea Ministerului de Interne.
Acum, IAR contestă licitaţia. ?Evident, respingerea contestaţiei noastre, în condiţiile în care procesul de privatizare al IAR Braşov se află în derulare, este de natură ca, în situaţia în care Ministerul Internelor va continua procedura de atribuire să nu permită participarea noastră la această procedură, cu toate consecinţele negative care derivă din aceasta asupra locurilor de muncă şi contribuţiilor aferente la Bugetul de stat. Consiliul de Administraţie al societăţii va decide în cel mai scurt timp, modalităţile de continuare a acţiunilor juridice pe care le va considera necesare?, spune Neculai Banea, directorul general al IAR Braşov, citat de Financiarul.
Potrivit lui Banea, ?achiziţia ar trebui să continue şi să dezvolte tradiţia românească în domeniul fabricaţiei de elicoptere, să menţină şi să dezvolte locurile de muncă în acest domeniu tehnic de vârf, pe platforma aeronautica Braşov, cu implicarea şi a altor operatori economici de profil din ţară (Turbomecanica, Aerostar, Aerofina etc.), să obţina costuri de achiziţie competitive, prin activităţi locale de integrare - Ťcustomizareť a aeronavelor şi întoarcerea la bugetul consolidat al statului a unor sume importante provenite din impozitul pe salarii şi TVA şi să extindă activităţile aeronautice în perspectivă, prin asigurarea mentenanţei aeronavelor pe ciclul de viaţă şi prin fructificarea unor potenţiale activităţi de export?, a declarat Banea.
Bugetul aferent achiziţiei celor 26 de elicoptere uşoare se ridică la 202 milioane de euro, în timp ce restul de până la 247 de milioane de euro sunt alocaţi pentru trei elicoptere grele. Prin urmare, se vor plăti 7.8 milioane de euro/elicopter, deşi pe piaţa externă un exemplar similar atinge maxim 4 milioane de euro.
Antena3.ro

×
Parteneri
x close