"Mai sunt amănunte care trebuiesc închise la nivel de finanţe, de calcul al unor sume care privesc întreţinerea unor utilaje sau lucrări realizate-nerealizate. (...) E foarte greu de prognozat o zi, dealtfel nici nu am declarat că se închide luni, am spus că de luni intrăm în linie dreaptă şi sper să rezolvăm săptămâna care vine", a declarat ministrul Dan Şova.
"De pe 30 aprilie trebuia să se întâmple. Din nefericire, consultantul din contract a depus raportul abia pe data de 29 aprilie şi după aceea au fost mici chestiuni legate de faptul că cei care trebuie să semneze şi să dea ultimele aprobări pe documentul final trebuie să vină din Statele Unite", a mai spus ministrul.
Şantierul Suplacu de Barcău-Borş, pe care americanii ar fi trebuit să-l mai termine, este pustiu demult. Lucrarea la cei 64 de kilometri de la graniţa cu Ungaria a ajuns la 38 la sută, după care s-a oprit. Pentru că nu s-au mai făcut plăţi.
Rezilierea contractului, anunţată de ministrul Dan Şova, ne va costa scump: regulamentul internaţional menţionează că în astfel de cazuri despăgubirea reprezintă 10 procente din lucrările care au mai rămas de executat. Iar asta va însemna plăţi de milioane de euro din partea statului român.
Până acum, americanii au încasat de la Compania Naţională de Drumuri peste 1,4 miliarde de euro. O sumă record pentru cei 52 de kilometri inauguraţi cu mare fast în două rânduri.
La puţin timp după inaugurare au trebuit să fie făcute reparaţii, atunci când era încă în garanţie. Ceea ce înseamnă că au fost lucrări proaste, dar scumpe. În fiecare an Compania naţională de Autostrpăzi şi drumuri a cotizat la americani. Chiar şi anul acesta, când n-au fost fonduri alocate, CNADNR a plătit către americani peste 1 milion de euro.
Contractul cu Bechtel a fost semnat în 2003, în timpul guvernării Adrian Năstase. Atunci a fost prezentat ca un parteneriat public-privat, dar în cele din urmă s-a transformat într-un proiect finanţat exclusiv de stat.
Potrivit contractului de atunci, compania Bechtel ar fi trebuit să construiască 415 kilometri de autostradă, între Braşov şi Borş. Lucrarea, care a început în 2004 ar fi trebuit să se finalizeze în 2012. Şi ar fi trebuit să coste în total 2,3 miliarde de euro. Tronsoanele rămase vor fi scoase la licitaţie în perioada următoare.