Corpul de Control al premierului a constatat la nivelul Ministerului Sănătăţii un prejudiciu de peste 68,7 milioane lei, reprezentând contribuţii neîncasate în trimestrul IV 2009-trimestrul III 2011, din cauza modului defectuos în care reprezentanţii ministerului şi-au îndeplinit obligaţiile.
Sumele încasate din taxa de claw-back nu au fost înregistrate în contabilitate.
Corpul de Control precizează că fapta reprezentanţilor Ministerului Sănătăţii de a îndeplini în mod defectuos obligaţiile privind urmărirea încasării acestor contribuţii trimestriale, datorate de 23 de plătitori, selectaţi prin sondaj în raport cu sumele notificate, poate întruni elementele constitutive ale infracţiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, conform Codului Penal, potrivit
Mediafax.
Constatările au fost transmise inclusiv Direcţiei Naţionale Anticorupţie, Agenţiei Naţionale de Integritate şi Curţii de Conturi.
Pentru contribuţiile trimestriale (taxa claw-back) aferente perioadei trimestrul IV 2009-trimestrul III 2011, ordinul comun al ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate din 2010 a fost emis cu întârziere de aproximativ 8 luni faţă de termenul legal, având drept consecinţă necalcularea şi neîncasarea în termenul legal a contribuţiei datorate.
Ordinul a fost emis şi cu încălcarea dispoziţiilor art. 3631 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, deoarece ministrul şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nu au prevăzut obligaţia depunerii de către plătitori a declaraţiilor aferente trimestrului IV 2009, deşi contribuţia trimestrială era datorată începând cu data intrării în vigoare a O.U.G. nr. 104/2009, respectiv începând cu trimestrul IV 2009.
La nivelul Ministerului Sănătăţii nu a fost constituită o structură de specialitate care să aibă ca atribuţie de serviciu gestionarea taxei claw-back, în condiţiile în care Ministerul Sănătăţii avea ca atribuţie "verificarea şi urmărirea încasărilor rezultate din contribuţiile trimestriale datorate de deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor sau de împuterniciţii acestora, fiind astfel încălcate dispoziţiile legale.
Sumele notificate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătăte, prevăzute în centralizatoarele transmise către Ministerul Sănătăţii privind taxa claw-back, nu au fost înregistrate în contabilitatea ministerului, în contul debitori "461" şi, prin urmare, nu se regăsesc nici în contul de execuţie a bugetului Ministerului Sănătăţii - venituri pentru perioada 2010-septembrie 2012, contrar dispoziţiilor legale.
Prin neînregistrarea în contabilitatea Ministerului Sănătăţii a sumelor notificate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prevăzute în centralizatoarele transmise ministerului, acesta din urmă, neavând o situaţie certă a drepturilor constatate şi, implicit a drepturilor constatate de încasat, nu a putut urmări şi încasa în termenele legale şi în cuantumul fixat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, contribuţiile datorate de plătitori.
De asemenea, prin neînregistrarea sumelor notificate, neurmărirea încasărilor şi neîncasareâ contribuţiilor datorate, reprezentând taxa claw-back, Ministerul Sănătăţii nu a realizat veniturile proprii ce puteau fi folosite pentru investiţii şi finanţări în sistemul sanitar public, privând sistemul de sănătate de o importantă resursă bugetară.
De la data intrării în vigoare a ordinului comun, respectiv din iunie 2010 până în noiembrie2010, Ministerul Sănătăţii nu a efectuat niciun demers către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în vederea încasării veniturilor de la societăţile comerciale plătitoare ale contribuţiilor trimestriale. Abia în noiembrie 2010, Ministerul Sănătăţii a transmis CNAS situaţia încasărilor din taxa claw-back, în cuantum de 374.828,15 lei.
Inspectorii au mai descoperit că directorul Direcţiei Juridice şi Contencios, Angheloiu Gabriela, nu a menţionat nici în declaraţia de interese din martie 2011, nici în declaraţia de interese din iunie 2012, faptul că avea calitatea de asociat la societatea Andreeas Decor şi nu a menţionat în declaraţia de interese că, la data respectivă, deţinea şi calitatea de membru în Consiliul de administraţie al Spitalului Judeţean de Urgenţă Alexandria, judeţul Teleorman.
În nota de control se mai arată că, în perioada 2009-2012, Direcţia Juridică şi Contencios din cadrul Ministerului Sănătăţii nu a pus în executare hotărâri ale instanţelor de judecată, cu titluri executorii, iar prin neaducerea la îndeplinire de bunăvoie de către instituţie a obligaţiilor stabilite prin aceste hotărâri judecătoreşti s-a produs un prejudiciu ministerului în cuantum de cel puţin 74,6.6 milioane lei, sumă ce reprezintă cheltuielile de executare silită, precum şi diferenţa dintre debitele actualizate şi debitele principale prevăzute în titlurile executorii.
Răspunzători pentru neefectuarea demersurilor legale pentru executarea de bunăvoie a obligaţiilor stabilite prin hotărârile judecătoreşti titluri executorii sunt indicaţi directorii Constantinescu Minola, Grozavu Mirela Nicoleta şi Angheloiu Gabriela, care au ocupat această funcţie în perioada 2009 - 2012.
La momentul efectuării controlului, Direcţia Juridică şi Contencios a valorificarea dreptului câştigat în instanţăsituaţie din care rezultă existenţa unui număr de 24 de hotărâri judecătoreşti titluri executorii care stabilesc In sarcina Ministerul Sănătăţii obligaţii de plată, ce nu au fost puse în executare voluntar de minister până la data controlului. Prin urmare, există riscul ca, în continuare, creditorii să demareze procedura executării silite împotriva ministerului, fapt ce va antrena plata unor cheltuieli suplimentare.
O altă constatare este că ordinul ministrului Sănătăţii din septembrie 2011 prin care Elena Florentina Mărgărit a fost numită, interimar, în funcţia de manager al Spitalului Clinic de Recuperare, Medicină Fizică şi Balneologie Eforie Nord, judeţul Constanţa, a fost avizat pentru legalitate de către directorul Direcţiei Juridice şi Contencios din cadrul Ministerului Sănătăţii, deşi nu erau respectate condiţiile de legalitate ce trebuiau îndeplinite pentru ocuparea acestei funcţii. Astfel, s-a constatat faptul că avizul de legalitate a fost acordat, cu toate că la data numirii sale în funcţia de manager al Spitalului Clinic de Recuperare, Medicină Fizică şi Balneologie Eforie Nord, Mărgărit Elena Florentina nu îndeplinea condiţia de a fi cadru universitar sau medic primar (ea fiind absolventă a Universităţii "Andrei Şaguna" din Constanţa, Facultatea de Ştiinţe Economice, Specializarea Management), şi nici condiţia de a fi absolventă a unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului Sănătăţii.
Sunt indicaţi şi reprezentanţii Ministerului Sănătăţii care şi-au îndeplinit în mod defectuos obligaţiile legale referitoare la urmărirea încasării contribuţiei trimestriale, cu consecinţa neîncasării la bugetul statului prin bugetul Ministerului Sănătăţii a sumei de 68.744.733,74 lei, reprezentând contribuţii aferente perioadei trimestrul IV 2009 - trimestrul III 2011, datorate de un număr de 23 de plătitori.