"Pentru acest avion plătim 7 milioane de euro anual, dar ce e cel mai urât e că aceşti 7 milioane de euro nu sunt suportaţi de la Administraţia prezidenţială, ei au fost ascunşi, aceşti bani sunt suportaţi din bugetul de stat pentru a nu se vedea că aceşti bani îl foloseşte preşedintele, când se face bugetul Administraţiei prezidenţiale", a declarat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, sâmbătă, la Antena 3.
În replică, preşedintele Traian Băsescu a precizat că cei şapte milioane de euro nu reprezintă costuri pentru zborurile pe care el le face, ci întreţinerea aeronavei, aceşti bani trebuind plătiţi oricum.
A renunţat Băsescu la aeronava prezidenţială? Şeful statului merge la Bruxelles cu un zbor de linie TAROM
Fenechiu vrea să-l lase pe Băsescu fără aeronava prezidenţială. În februarie, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că TAROM ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. Potrivit ministrului, renunţarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
TAROM va face o propunere Administraţiei Prezidenţiale privind aeronava folosită de preşedinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanţă, a spus joi ministrul Fenechiu, fără să detalieze, el declarându-se surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.
Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, dar caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea aeronavei vechi să fie reduse, a declarat premierul Victor Ponta.
Şi Ponta s-a declarat nemulţumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidenţiale, el referindu-se la posibilitatea ca şeful statului şi consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie.
"Ştiu şi eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la TAROM este un management privat, care nu e sub controlul ministerului şi, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluţie în perioada următoare, e absolut normal ca preşedintele României, până la urmă şi primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înţeleg însă condiţiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi şi poate că o să găsim împreună o altă soluţie. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici şi o siguranţă cât mai mare", a spus Ponta.
Cele două avioane Airbus de tipul A 310 din flota TAROM s-au aflat în conservare în perioada 2003-2007, iar după ce au fost recondiţionate, au fost utilizate pe curse europene de mediu-curier, ceea ce a provocat pierderi companiei. Compania a fost nevoită să utilizeze avioanele şi pentru transporturi de marfă, tocmai pentru a diminua aceste pierderi.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.
În replică, preşedintele Traian Băsescu a spus, că el nu se opune niciunei acţiuni, inclusiv vânzării avionului de către TAROM, menţionând că aparatul respectiv nu este aeronavă prezidenţială.