Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, susţine că banii folosiţi pentru avionul prezidenţial, cei şapte milioane de euro, nu sunt suportaţi de Administraţia prezidenţială, ci vin de la bugetul de stat, tocmai "pentru a nu se vedea că aceşti bani îi foloseşte preşedintele".
"Pentru acest avion plătim 7 milioane de euro anual, dar ce e cel mai urât e că aceşti 7 milioane de euro nu sunt suportaţi de la Administraţia prezidenţială, ei au fost ascunşi, aceşti bani sunt suportaţi din bugetul de stat pentru a nu se vedea că aceşti bani îl foloseşte preşedintele, când se face bugetul Administraţiei prezidenţiale", a declarat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, sâmbătă, la Antena 3.
În replică, preşedintele Traian Băsescu a precizat că cei şapte milioane de euro nu reprezintă costuri pentru zborurile pe care el le face, ci întreţinerea aeronavei, aceşti bani trebuind plătiţi oricum.
A renunţat Băsescu la aeronava prezidenţială? Şeful statului merge la Bruxelles cu un zbor de linie TAROMFenechiu vrea să-l lase pe Băsescu fără aeronava prezidenţială. În februarie,
ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că TAROM ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. Potrivit ministrului, renunţarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
TAROM va face o propunere Administraţiei Prezidenţiale privind aeronava folosită de preşedinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanţă, a spus joi ministrul Fenechiu, fără să detalieze, el declarându-se surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.
Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, dar caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea aeronavei vechi să fie reduse, a declarat premierul Victor Ponta.
Şi Ponta s-a declarat nemulţumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidenţiale, el referindu-se la posibilitatea ca şeful statului şi consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie.
"Ştiu şi eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la TAROM este un management privat, care nu e sub controlul ministerului şi, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluţie în perioada următoare, e absolut normal ca preşedintele României, până la urmă şi primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înţeleg însă condiţiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi şi poate că o să găsim împreună o altă soluţie. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici şi o siguranţă cât mai mare", a spus Ponta.
Cele două avioane Airbus de tipul A 310 din flota TAROM s-au aflat în conservare în perioada 2003-2007, iar după ce au fost recondiţionate, au fost utilizate pe curse europene de mediu-curier, ceea ce a provocat pierderi companiei. Compania a fost nevoită să utilizeze avioanele şi pentru transporturi de marfă, tocmai pentru a diminua aceste pierderi.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.
În replică,
preşedintele Traian Băsescu a spus, că el nu se opune niciunei acţiuni, inclusiv vânzării avionului de către TAROM, menţionând că aparatul respectiv nu este aeronavă prezidenţială.