România a fost împânzită în miez de noapte de afişe şi bannere electorale. Milioane de plinate, tricouri, şepci care au fost comandate de la Bucureşti au plecat deja în ţară. Comenzile s-au făcut în urmă cu o lună. Oficial, banii de campanie se stâng transparent, membrii de partid plătesc o cotizaţie, iar apropiaţii lor fac donaţii declarate. Dar cheltuielile de campanie sunt mult mai mari.
Potrivit
Gândul.info, calculele neoficiale ale liderilor de filiale arată că "o campanie cu resurse decente se face cu cel puţin 100.000 de euro" pentru fiecare judeţ, iar legea actuală a finanţării partidelor limitează în acest an cheltuielile la 4,8 milioane de euro pentru fiecare candidat.
Costurile reale de campanie sunt ascunse prin facturi sau puse pe seama organizaţiilor judeţene, acolo unde circuitul banilor este şi mai greu de urmărit.
Campania se mai face şi pe caiet, pe datorie. În 2009, scrie
Gândul.info, partidele au avut numai în luna de campanie cheltuieli restante de nu mai puţin de 4 milioane de euro. Nicio autoritate nu a verificat uletrior în ce măsură sau sub ce formă au fost ele plătite. O parte din aceşti bani au fost recuperaţi în instanţă, alte sume au fost direct recuperate, parţial, prin contracte cu statul.