Oraşele care au acceptat, în acest an, provocarea WWF de a demonstra că pot construi strategii pe termen mediu şi lung, în beneficiul cetăţenilor şi al naturii sunt: Adjud, Botoşani, Buftea, Bucureşti, Constanţa, Giurgiu, Hunedoara, Iași, Pitești, Ploiești, Roman, Slatina și Timișoara.
Juriul Competiţiei pentru Capitala Earth Hour 2013 este alcătuit din: Magor Csibi, Director WWF-România; Felicia Ienculescu-Popovici, Fondator și director al Asociației Greenitiative; Raul Pop, Manager Programe Asociația Ecoteca; Steven Borncamp, Director Consiliul Român pentru Clădiri Verzi.
Pe grila de evaluare, cel mai mare punctaj l-a obținut orașul Timișoara – 81.3 puncte din 100, care participă pentru a doua oară la Competiție și, respectiv, la finală. Primăria Timișoarei a adunat cele mai multe puncte la categoriile eficiență energetică, educație și comunicare și conservarea biodiversității, pentru proiectele desfășurate în trecut; în ce privește proiectele pentru viitor, eficiența energetică și educația au fost, din nou, punctele forte din dosarul de participare. Pe lângă acestea, juriul a fost plăcut surprins și de planul municipalității pentru marcarea Earth Hour din 23 martie, plan care a primit 18 puncte din 20.
Următorul oraș clasat a fost Botoșani, cu 75.6 puncte, care participă pentru a doua oară la Competiție, dar are prima dată șansa de a-și implica cetățenii în etapa finală. Categoriile pe care municipalitatea a avut cea mai bună performanță au fost spațiile verzi (cu 27.34 mp2 pe cap de locuitor – peste media europeană) și educația, pentru proiectele din trecut și transportul, pentru proiectele planificate pentru viitor. De asemenea, orașul Botoșani a obținut punctajul maxim (10) pentru modul în care primăria și instituții publice din subordine au utilizat platforma electronică pentru raportarea deșeurilor colectate selectiv pusă la dispoziție de Asociația Ecoteca. Platforma este utilă pentru eficientizarea mecanismului de trimitere și preluare a deșeurilor, în vederea reciclării, dar și pentru îmbunătățirea comunicării și colaborării între instituții publice și companiile de salubritate locale.
Locul trei în clasament a fost ocupat de Ploiești, cu 59.6 puncte, un oraș nou și bine-venit în Competiție. Categoriile la care a adunat cele mai multe puncte, din punct de vedere al proiectelor derulate în trecut, au fost educația, transportul, conservarea biodiversității și aplicarea bunelor practici la sediul primăriei. De altfel, transportul și biordiversitatea s-au dovedit a fi priorități și pentru viitor.
Întrucât dorim ca această competiție să alimenteze un spirit optimist și pozitiv și să stimuleze implementarea sau continuarea bunelor practici pe diverse domenii ce influențează direct sau indirect mediul și calitatea vieții la oraș, vom realiza, pe baza evaluării, un scurt ghid de îmbunătățire a activității adresat primăriilor. Astfel, primăriile participante la concurs anul acesta se pot folosi de acest ghid pentru a-și asigura un loc mai bun în clasament, în cadrul edițiilor viitoare ale concursului, și pentru a realiza acele schimbări necesare la nivel oraș. Iar pentru alte primării interesate și doritoare să intre în concurs pe viitor, acest ghid poate servi ca sursă de inspirație și/sau termen de comparație, ajutându-i asfel să pregătească un dosar competitiv.
Bistrița, Capitala Earth Hour România în 2012
Bistrița, Iași și Timișoara sunt orașele care s-au întrecut în finala ediției 2012. Toate cele trei orașe au acordat o atenție deosebită competiției și au demonstrat o capacitate de organizare și de mobilizare a cetățenilor demne de respect și laudă. Dar pentru că în orice competiție există un singur învingător, Bistrița a depus un efort atât de mare încât și-a câștigat în mod detașat acest loc I. Pe 17 martie, în toate cele trei orașe finaliste, s-au strâns și s-au trimis la unitățile locale de reciclare 22 de tone de PET-uri, din care 16,7 tone au aparținut Bistriței. Pe 31 martie 2012, Bistrița primea de la WWF-România titlul oficial de Capitala Earth Hour 2012, găzduind evenimentul oficial la care au luat parte echipa WWF-România, trupe de artiști și reprezentanți mass-media.
O provocare pentru fiecare dintre noi
Earth Hour este un prilej de a ne arăta atenţia faţă de problemele de mediu care ne afectează în mod direct, din ce în ce mai mult. Earth Hour înseamnă, de asemenea, voinţa şi bucuria de a transmite mesajul mai departe şi de a-i îndemna pe cei din jur să se alăture campaniei.
Earth Hour se adresează nu numai oraşelor, ci şi publicului larg, companiilor şi celebrităţilor, ca mecanism de răspândire a mesajului şi de responsabilizare în ceea ce priveşte modul în care ne raportăm la mediu şi la resursele naturale. De-a lungul campaniei, WWF-România pregătește mai multe materiale, evenimente și concursuri prin care îi invită pe toți românii să se alăture comunității Earth Hour.
De la an la an, mişcarea Earth Hour, iniţiata şi coordonată la nivel global de WWF, capătă proporţii din ce în ce mai mari, cucerind sute de milioane de oameni şi, totodată, inducând un sentiment de apartenenţă la o comunitate, în rândul celor care sarbătoresc Earth Hour de fiecare dată. Evoluţia spectaculoasă pe care a cunoscut-o mişcarea, de la prima ediţie din 2007 cu un singur oraş participant (Sydney) şi până în prezent, cu o participare de peste 6950 de oraşe din 152 de ţări, a demonstrat că 1.8 miliarde de oameni din întreaga lume îşi doresc să facă ceva concret pentru mediul înconjurător. Astfel, Earth Hour a devenit un simbol important al unui angajament mult mai complex decât ceea ce presupunea evenimentul la început – stingerea luminilor pentru o oră.
În România, mișcarea se bucură de sprijinul lui Zoli Toth, desemnat Ambasador Earth Hour încă de la prima ediție, din 2009, dar și de susținerea ambasadorilor WWF Ada Condeescu, Bogdan Dumitrache, Dani Oțil și Șerban Copoț.
Partenerii care s-au alăturat, până acum, campaniei Earth Hour, sunt: ANTENA 3, Headvertising, Green Cat, Romania Green Building Council, Asociatia Greenitiative, Ecoteca, Revista Zeppelin, România Pozitivă, Veioza Arte, Ateliere fără frontiere.
Mai multe detalii despre campanie puteţi citi pe site-ul oficial Earth Hour România: www.ora-pamantului.ro.
Pentru a afla noutăţi despre campania internaţională accesaţi pagina www.earthhour.org.