20 de tone de petrol şi 3.000 de litri de ulei stau sub o presiune uriaşă în nava turcească scufundată, săptămâna trecută, lângă portul Constanţa. Epava a fost filmată şi inspectată luni de o echipă de scafandri. Constatările sunt îngrijorătoare. Nava cedează. Şi uleiul a început să iasă.
Cei mai experimentaţi scafandri ai Agenţiei de Salvare a Vieţilor Omeneşti pe Mare, şapte la număr, au plecat în larg ca să evalueze starea epavei. ?Apa are 5 grade jos, vizibilitate bună. Ne ajută foarte mult. Nu poţi să stai cu o butelie mai mult de 20 minute la 36 de metri, se consumă?, a declarat Dumitru Dumitraşcu, scafandru al ARSVOM.
Vizate sunt pupa şi tancurile de combustibil. La aproape 40 metri adâncime, scafandri găsesc nava Medy culcată pe partea stângă, orientată cu prova spre uscat, aşa cum era în ultima sa poziţie, înainte de scufundare.
Scafandrilor nu le place ce găsesc. Cei 3.000 de litri de ulei au cedat presiunii şi au început să se scurgă. Nu pare a fi, momentan, un pericol.
?O mică pierdere de ulei, care provine din sala maşini, însă este mică?, a precizat Ion Voicu, director ARSVOM.
Şi ar mai fi o problemă. ?Lipsa capacelor din magaziile 1 şi 2 din provă, probabil din cauza scufundării şi presiunii crescute?.
Scafandri n-au găsit, însă, fisuri la tancurile de combustibil. Dar cele 20 de tone de petrol stau sub o presiune uriaşă. Combustibilul trebuie scos cât mai repede. Autoritatea Navală Română aşteaptă o scrisoare de garanţie în valoare de 500.000 de euro de la proprietarul turc. Altfel, îl vor executa silit. Până atunci, zona va fi monitorizată permanent.
Cargoul sub pavilion turcesc, a plecat la 1 septembrie spre Istanbul. După nici trei ore, echipajul a cerut ajutor prin staţie. Nava a început să ia apă şi să se încline periculos. Marinarii au fost salvaţi, însă, după opt ore, vaporul scufundat.
Observator