Antena 3 CNN Politică Guvernul nu-i taie "aripile" lui Băsescu. Ponta: Nu-i luăm avionul preşedintelui, dar căutăm o soluţie să reducem costul

Guvernul nu-i taie "aripile" lui Băsescu. Ponta: Nu-i luăm avionul preşedintelui, dar căutăm o soluţie să reducem costul

M.Z.
3 minute de citit Publicat la 10:21 01 Mar 2013 Modificat la 10:21 01 Mar 2013
Guvernul nu-i taie "aripile" lui Băsescu. Ponta: Nu-i luăm avionul preşedintelui, dar căutăm o soluţie să reducem costul
Foto: Intact Images
Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, dar caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea aeronavei vechi să fie reduse, a declarat premierul Victor Ponta.

"Ştiu şi eu de costul acela de şapte milioane. Problema este că acum la TAROM este un management privat, care nu e sub controlul ministerului şi, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluţie în perioada următoare, e absolut normal ca preşedintele României, până la urmă şi prim-ministrul, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înţeleg însă că actualele condiţii sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi şi poate că o să găsim împreună o altă soluţie. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. Încercăm însă să avem costuri cât mai mici şi o siguranţă cât mai mare", a declarat premierul Ponta joi, la RTV, informează Mediafax.

TAROM va face o propunere Administraţiei Prezidenţiale privind aeronava folosită de preşedinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanţă, spune ministrul Transporturilor Relu Fenechiu, fără să detalieze, şi se declară surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.

"Eu nu vreau să intru în amănuntele legate de cine închiriază aeronava", a spus Fenechiu joi, răspunzând unei prime întrebări venită din partea presei privind acest subiect.

El a adăugat că TAROM a solicitat un buget anual de 22,6 milioane de lei pentru costurile de aeronavigabilitate sau mentenanţă la aronava  Airbus 310 pe care o utilizează şeful statului.

"Am fost surprins să aflu că aceste costuri sunt suportate de la bugetul de stat", a continuat Fenechiu.

Întrebat dacă aeronava ar trebui vândută, ministrul Transporturilor a afirmat că a avut o discuţie cu membrii Consiliului de Administraţie, că există o strategie privind aeronavele Airbus 310, dar a solicitat să nu i se ceară alte amănunte până nu este luată o decizie de către Consiliul de Administraţie.

"Este o aeronavă proprietate a companiei Tarom, folosită - ziceţi dumneavoastră - de Administraţia Prezidenţială, pe care plătim 7 milioane de euro doar costuri de mentenanţă, fără costuri de operare", a spus ministrul Transporturilor.

Fenechiu vrea să-l lase pe Băsescu fără aeronava prezidenţială: TAROM are pierderi mari


Şi premierul Victor Ponta s-a declarat nemulţumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidenţiale, el referindu-se la posibilitatea ca şeful statului şi consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie.

"Şi la Administraţia Prezidenţială vom face reduceri. Faptul că ditamai avionul stă pe pistă câte trei zile să se plimbe preşedintele la Bruxelles, la Consiliul European... Am fost şi eu la Bruxelles şi am mers cu avionul de linie. Am văzut şi alţi şefi de guvern, în general ţările au un avion. La noi se închiriază de la TAROM ditamai avionul pentru preşedinte şi câţiva din jurul lui. Încercăm să fim mai închişi la buzunar", spunea Ponta pe 12 decembrie 2012, în contextul participării preşedintelui Băsescu la Consiliul European de iarnă şi a pregătirii bugetului pe 2013.

În 2010, Administraţia Prezidenţială a solicitat TAROM să efectueze cursele speciale pentru deplasările şi vizitele externe ale şefului statului, compania de stat punând la dispoziţie pentru acestea unul dintre cele două avioane Airbus A 310, achiziţionate la începutul anilor '90 şi care sunt destinate a fi folosite în special pentru cursele pe distanţe lungi, transcontinentale.

Cele două avioane Airbus de tipul A 310 din flota TAROM s-au aflat în conservare în perioada 2003-2007, iar după ce au fost recondiţionate, au fost utilizate pe curse europene de mediu-curier, ceea ce a provocat pierderi companiei. Compania a fost nevoită să utilizeze avioanele şi pentru transporturi de marfă, tocmai pentru a diminua aceste pierderi.

Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.






×
x close