
"Vă asigur că nu mă opun niciunei acţiuni, pentru că aceea nu e aeronava prezidenţială, aeronavă prezidenţială nu mai există din 2010, când acea aeronavă de 38 de ani nu a mai putut fi reparată din lipsă de fonduri. Ce folosesc eu de la TAROM este un avion pe care îl închiriem charter, dacă vreţi, nu este o aeronavă la dispoziţia preşedintelui României", a spus, luni, preşedintele Traian Băsescu.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că TAROM ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. El a spus că aeronava prezidenţială face anual o gaură de 7 milioane de euro în bugetul TAROM şi că renunţarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
TAROM va face o propunere Administraţiei Prezidenţiale privind aeronava folosită de preşedinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanţă, a spus joi ministrul Fenechiu, fără să detalieze, el declarându-se surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.
Fenechiu a adăugat că TAROM a solicitat un buget anual de 22,6 milioane de lei pentru costurile de aeronavigabilitate sau mentenanţă la aronava Airbus 310 pe care o utilizează şeful statului.
Ulterior, Fenechiu a afirmat că şi cealaltă aeronavă Airbus A 310, utilizată pentru zboruri comerciale, are costuri ridicate şi din punctul său de vedere nu se justifică păstrarea ei, dar decizia o va lua tot Consiliul de Administraţie.
Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, dar caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea aeronavei vechi să fie reduse, a declarat premierul Victor Ponta.
Şi Ponta s-a declarat nemulţumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidenţiale, el referindu-se la posibilitatea ca şeful statului şi consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie.
"Ştiu şi eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la TAROM este un management privat, care nu e sub controlul ministerului şi, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluţie în perioada următoare, e absolut normal ca preşedintele României, până la urmă şi primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înţeleg însă condiţiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi şi poate că o să găsim împreună o altă soluţie. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici şi o siguranţă cât mai mare", a spus Ponta.
Cele două avioane Airbus de tipul A 310 din flota TAROM s-au aflat în conservare în perioada 2003-2007, iar după ce au fost recondiţionate, au fost utilizate pe curse europene de mediu-curier, ceea ce a provocat pierderi companiei. Compania a fost nevoită să utilizeze avioanele şi pentru transporturi de marfă, tocmai pentru a diminua aceste pierderi.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.
Citeşte şi Băsescu: Intrarea în Schengen este o obligaţie. Septembrie sau decembrie ar putea fi un alt termen, iar neintrarea în Schengen nu e vina mea