Antena 3 CNN High Tech Tehnologia care ar fi putut împiedica tragedia din Alpii francezi. Sistemul a fost deja implementat pe avioanele militare

Tehnologia care ar fi putut împiedica tragedia din Alpii francezi. Sistemul a fost deja implementat pe avioanele militare

2 minute de citit Publicat la 11:32 02 Apr 2015 Modificat la 11:32 02 Apr 2015
coliziune.jpg
O veche glumă din lumea piloţilor spune că, în viitor, echipajele aeronavelor vor fi formate dintr-un om şi un câine. Omul va fi în carlingă pentru a hrăni câinele, iar câinele, pentru a muşca omul de mână în caz că acesta va atinge manşa avionului. Bancul ar putea fi transpus acum în realitate datorită tehnologiilor care conferă autonomie aeronavelor şi care fac aproape inutilă prezenţa piloţilor în carlingă.

Forţele Aeriene Americane în colaboare cu NASA şi constructorul aerospaţial Lockheed Martin au realizat un sistem care preia automat controlul aeronavei în cazul în care aceasta se află în pericolul de a se prăbuşi, informează Wired.com. Tehnologia, care a fost deja implementată pe avioanele de luptă americane, ar fi putut împiedica o tragedie precum cea din Alpii francezi.

Sistemul de Evitare a Coliziunii cu Solul (Auto-GCAS) a devenit operaţional în luna octombrie. Odată instalată, tehnologia monitorizează altitudinea, comportamentul şi viteza aeronavei. În momentul în care aceşti parametri arată că prăbuşirea este iminentă, sistemul pune în funcţiune pilotul automat care, la rândul său, redresează avionul. Sistemul va fi implementat pe toată flota de avioane F-16, precum şi pe aeronavele F-22 şi F-35.

În viitor, această tehnologie ar putea fi încorporată şi în sistemele aeronavelor comerciale. NASA poartă deja discuţii în acest sens cu reprezentanţii companiilor aeriene.

Rămâne totuşi întrebarea: ar fi putut sistemul Auto-GCAS să prevină tragedia din Alpii Francezi, în condiţiile în care dispune şi de o funcţie care le permite piloţilor să-l dezactiveze în orice moment? Posibil, pentru că această funcţie poate fi protejată prin măsuri speciale. De exemplu, dezactivarea funcţiei ar putea fi realizată numai prin acordul ambilor piloţi. Cu toate acestea, prăbuşirea intenţionată a unei aeronave ar putea fi cu greu împiedicată, mai ales că nu există posibilitatea de a forţa un pilot să aterizeze în siguranţă.

Prăbuşirile intenţionate sunt extrem de rare, însă tragediile precum cea petrecută în Alpii francezi aduc în discuţie eliminarea rolului uman în pilotarea avioanelor. Cu toate că sistemele care permit avioanelor să se piloteze singure există, implementarea lor ar presupune schimbări radicale în designul aeronautic, ale regulamentelor aeriene, opiniei publice şi, în plus, ar lăsa mii de piloţi fără locuri de muncă.

Aviaţia a evoluat foarte mult în primii ei 112 ani de existenţă, iar avionul reprezintă, potrivit statisticilor, cel mai sigur mijloc de transport inventat de om. Cea mai mare provocare a industriei aeronautice rămâne însă reducerea la zero a accidentelor.

Testarea sistemului GCAS pe un F-16:






×
Etichete: GermanWings NASA
x close