Spaţiul aerian al islandei a fost închis din cauza erupţiei puternice a unui vulcan.
O coloană imensă de fum şi cenuşă s-a ridicat în aer. Vulcanul Grimsvoetn a început să erupă sâmbătă seară.
Vulcanul Grimsvoetn a intrat, sâmbătă, în erupţie, sub cel mai mare gheţar din Islanda, au anunţat serviciile de meteorologie islandeze. Potrivit
AFP, un nor mare de fum s-a ridicat deasupra craterului.
"O erupţie a început la Grimsvoetn şi a fost trimis un avion pentru a strânge mai multe informaţii", a declarat pentru AFP un meteorolog, Haraldur Eirkisson.
"Un nor se ridica deasupra Grimsvoetn în jurul orei 19.00 GMT şi chiar înainte de ora 20.00 GMT atinsese o altitudine de 11 kilometri", a adăugat el.
Un alt meteorolog de la acelaşi serviciu de meteorologie, Fridjon Magnusson, a declarat că după două ore, coloana de fum se ridicase la o altitudine de 20 de kilometri.
Vulcanul Grimsvoetn se află sub gheţarul Vatnajoekull (sud-estul Islandei). Acesta este vulcanul cel mai activ din Islanda, el înregistrând nouă erupţii în perioada 1922-2004.
Un nor de cenuşă degajat de erupţia vulcanului islandez Eyjafjöll în aprilie 2010 a generat cea mai mare închidere a spaţiului aerian din Europa pe timp de pace, cu peste 100.000 de zboruri anulate şi peste opt milioane de pasageri blocaţi. Autorităţile aeronautice se temeau de fapt că particulele fine emise de vulcan ar putea avaria motoarele avioanelor.
Vulcanul se află în primele ore de erupţieFiecare erupţie are particularitatea sa. Sâmbătă, încă nu era posibil să se stabilească dacă tipul de cenuşă emisă de vulcanul Grimsvoetn va provoca pagube similare.
"Erupţia vulcanului nu a luat încă multă amploare şi rămâne în continuare limitată deasupra gheţarului Vatnajoekull", a precizat Magnusson.
"Acestea nu sunt decât primele ore ale erupţiei. Încă nu se poate spune dacă aceasta va avea vreun efect asupra traficului aerian cum s-a întâmplat în cazul Eyjafjoell în 2010", a adăugat meteorologul.
Vulcanul este totuşi situat sub un strat gros de gheaţă, ceea ce a fost un factor determinant în efectele erupţiei din aprilie 2010.
"Interacţiunea dintre apa rece şi magma caldă a determinat formarea unor particule minuscule", deosebit de periculoase pentru motoarele avioanelor, declarase luna trecută un profesor de la universitatea din Copenhaga, Susan Stipp.
Serviciile de securitate rutieră islandeze au anunţat sâmbătă că au închis temporar un drum din apropierea gheţarului.