Autorităţile germane au găsit o adevărată comoară într-un apartament din Munchen, în care erau depozitate opere de artă în valoare de peste 1,5 miliarde de dolari, scrie
Daily Mail.
Sunt aproximativ 1.500 de lucrări, printre care se numără opere ale lui Picasso, Renoir şi Matisse, despre care se credea că au ars în urma bombardamentelor din 1945.
Operele au fost confiscate de nazişti, care considerau că arta cubistă, impresionistă sau modernistă era decadentă şi nu merita să fie cunoscută de publicul larg.
Descoperirea a fost făcută mai mult accidental, după ce vameşii l-au luat la ochi pe un bărbat care se întorcea în Germania după o vizită în Elveţia. Acesta nu figura în documente, nu lucrase niciodată şi nu avea nicio sursă legală de venit. Surpriza a fost atunci când s-a aflat că acesta era Cornelius Gurlitt, fiul lui Hildebrandt Gurlitt, negustorul de artă însărcinat de nazişti să rechiziţioneze operele de artă considerate decadente. O parte dintre ele au fost vândute de Cornelius, fiind singura sursă de venit a acestuia.
Gurlitt a fost identificat în 2010, în timpul unui control de rutină. Pentru că practic "nu exista", nefiind înregistrat la poliţie, autorităţile au devenit suspicioase şi au cerut un mandat de percheziţie pentru apartamentul în care Gurlitt locuia. În cele din urmă, în 2011, au intrat în casă, unde au găsit operele de artă lângă numeroase conserve cu mâncare expirate de ani buni.
"Ne aşteptam să găsim cel mult câteva mii de euro, bani nedeclaraţi. De sus până jos, din baie până în dormitor, erau munţi de conserve, multe dintre ele din anii '80. În spatele lor, toate aceste picturi. Ni s-a spus că valorează peste un miliard de euro, însă ştim că sunt de fapt de o valoare inestimabilă" a declarat un oficial vamal.
Multe dintre lucrările găsite au fost cumpărate la preţuri de nimic şi oferite ca monedă de schimb, de către evreii care se grăbeau să părăsească Germania, sau confiscate din galeriile de artă. Hildebrandt Gurlitt a fost apoi însărcinat de Joseph Goebbels (n.r. - ministrul nazist pentru propagandă) să valorifice arta "decadentă", din care adunase sute şi sute de lucrări. După război Gurlitt a spus că totul a ars în timpul bombardamentelor Dresdăi, din 1945. Fiind evreu la origini, a fost privit de Aliaţi ca o victimă a regimului şi nu a fost pus niciodată sub acuzare pentru faptele sale.
Această descoperire oferă parţial răspunsul la întrebarea care i-a frământat pe mulţi, respectiv ce s-a întâmplat cu colecţiile de artă ale naziştilor. Acum urmează "meciul" legal, deoarece moştenitorii proprietarilor iniţiali ale lucrărilor doresc să le recupereze.