Noua taxa, denumita timbru de mediu, aduce o rasturnare de situatie pe piata auto. Prin formula de calcul stabilita, taxa pe care o vor avea de platit cei care vor cumpara masini Euro 3 si 4 va creste. În schimb, cei care vor achiziţiona maşini Euro 1, Euro 2 şi non-euro, mai vechi si mai poluante, vor plăti cu pana la 90% mai putin decat in vechea formula.
"Principiul poluatorul plateste, logic, inseamna ca daca folosesti o masina, fie ca e veche, fie ca e noua, platesti. Si cu cat folosesti masina respectiva mai mult, cu atat trebuie sa platesti mai mult. Ori, ce se intampla in momentul in care intra in vigoare acest timbru de mediu? Cei
care nu pun in circulatie masina, nu vand, fie pentru ca merg foarte rar cu ea si o tin in garaj, fie pentru ca este foarte veche, nu trebuie sa plateasca nimic. In schimb, cei care circula, si probabil ca vor fi indemnati sa circule, si cei care au masini foarte vechi, ar urma sa fie scutiti de aceasta taxa de poluare, ceea ce, repet, incalca principiul poluatorul plateste", a declarat avocatul Gheorghe Piperea pentru Antena 3.
Potrivit juriştilor, taxa aduce atingere dreptului la libera circulaţie dar si a celui de proprietate.
"În momentul in care impui o taxa atat de mare masinilor tip euro 3 sau 4, practic interzici punerea in circulatie a acestor masini, adica il
impiedici pe om sa isi mai vanda masina, si asta aduce atingere si unui drept al omului din Constitutia României - acela al dreptului de
proprietate. Daca mie imi interzici, prin nivelul foarte mare al acestei taxe, sa imi vand bunul, imi interzici dreptul meu de proprietate asupra
acelui bun", a mai spus Piperea.
CITEŞTE CE A DECLARAT DESPRE TIMBRUL DE MEDIU ADRIAN GEARÂP, secretar de stat la Ministerul Mediului şi preşedintele Fondului de Mediu,
Prin urmare, timbrul de mediu ar putea aglomera şi mai mult instanţele, după ce taxa de poluare şi taxa de primă înmatriculare au creat 80.000 de procese.
Noua taxă a creat deja confuzie, nemulţumiri şi chiar proteste. Iar efectele noii taxe se vor propaga cu viteză şi asupra agenţilor comerciali.
"Ar mai fi nişte tipuri de agenti economici care ar putea sa fie dezavantajati - societatile de leasing, care iau in posesie masinile. Cei care deja le-au luat in posesie in anii anteriori, pot spune ca sunt deja la adapost, dar cei care iau acum in posesie euro 3 si euro 4?", întreabă Piperea.
Specialiştii în domeniu preconizează că vom rămâne cimitirul auto al Europei. Acestia spun că timbrul de mediu va avea efect de bumerang asupra pietei auto, contrar intentiilor declarate de guvernanti, pentru ca vanzarile de autovehicule noi vor scadea in timp ce "rablele" cu numere de Bulgaria vor crea tot mai multi nori de fum pe şosele.
Vezi părerile PRO şi CONTRA timbrului de mediu.
De reţinut:
La Taxa de prima inmatriculare - emisiile CO2 sunt luate in calcul 30%
La Timbrul de mediu - emisiile CO2 sunt luate in calcul 100%
Timbrul de Mediu nu tine cont de cilindree
Timbrul de Mediu tine cont doar de emisiile CO2
Timbrul de mediu se plăteşte doar la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere.
SCUTIRI TIMBRU DE MEDIU
- autovehicule Euro 6, maşinile electrice şi maşinile hibrid;
- autovehiculele misiunilor diplomatice
- autoturismele persoanelor cu un handicap
- autovehiculele Forţelor Armate, Forţelor de Securitate, de Poliţie, Jandarmerie, Poliţie de Frontieră, Pompieri şi descarcerare;
- ambulanţe;
- autovehiculele istorice;
- autovehiculele adminsitratia publica
- autovehiculele destinate competiţiilor sportive;
- autovehiculele dobândite prin moştenire
- autovehiculele dobândite prin partaj;
Citeşte şi materialul despre siguranţa rutieră , subiect comentat la Antena 3 şi de Titi Aur, multiplu campion naţional de raliuri.
Vezi şi un spot publicitar despre importanţa centurii de sigurnaţă, realizat de Poliţia Rutieră din Anglia.