“Esecul ofertei Petrom a zadarnicit din planurile noastre, din discutiile pe care le avem, dar am putea avea totusi o listare a unei firme din IT in septembrie-octombrie. Este posibil sa avem si o dubla listare a unei companii din Sofia”, a declarat Valentin Ionescu, cu ocazia unei conferinte telefonice organizate azi pentru prezentarea rezultatelor financiare semestriale.
Compania IT interesata de listarea la BVB ar putea fi BitDefender, in conditiile in care oficialii acesteia au spus in trecut ca iau in calcul aceasta varianta, in cazul in care nu vor ajunge la o intelegere cu un fond de investitii pentru intrarea in actionariat. Reprezentantii BitDefender nu au fost disponibili pentru comentarii suplimentare. Anul trecut, Florin Talpes, fondatorul si principalul actionar al companiei, vorbea despre o listare pe bursa romaneasca, in paralel purtand discutii cu fonduri de private equity, in conditiile in care compania are nevoie de bani pentru extindere.
Rezultatul ofertei Petrom incurca insa si bugetul Bursei pentru acest an, in conditiile in care conducerea pietei bugetase pentru acest an un profit net de 20,8 milioane de lei (circa 5 milioane de euro), dintre care 2,8 milioane de lei trebuia sa vina din ofertele anuntate de stat pentru acest an, cele de la Petrom, Transelectrica si Transgaz.
“Presupunand ca nu ies nici una dintre acestea, ar ramane un profit de 18 milioane de lei. Pe primul semestru, am facut 12,5 milioane de lei, ceea ce ar insemna ca in a doua jumatate a anului ar trebui sa mai facem in jur de 900.000 de lei pe luna. Avand in vedere datele de pana acum, daca nu vor mai apare problem mari, eu cred ca ne vom incadra in acea tinta de 18 milioane de lei”, a precizat Ionescu.
Bugetul pe 2011 a fost construit pe o lichiditate medie de 11,5 milioane de euro, aproape atinsa in prima jumatate a anului. Luna iulie a adus o crestere pana la 12 milioane de euro, in timp ce in august volumele au fost in continuare mari, dar pe o scadere a preturilor pe fondul accentuarii crizei datoriilor suverane.
“Sper ca sterile cele mai negative au trecut”, spune Valentin Ionescu. Acesta a adaugat ca spera totodata ca statul a inteles ca trebuie sa ofere un discount destul de mare pentru investitorii de retail la ofertele pe care le va mai lansa, pentru ca acestia sa fie interesati sa subscrie si astfel sa creasca numarul investitorilor la Bursa.
“Am avut discutii pe tot parcursul anului si mi s-a parut ca au inteles. Am avut discutii si in ziua cand s-a stabilit pretul minim la Petrom si le-am spus ca ar trebui sa puna un discount de 15-20% pentru investitorii de retail, insa noi nu putem decat sa facem recomandari. Decizia le apartine lor. Am discutat si dupa oferta Petrom si au spus ca vor fi atenti la aceste detalii de acum incolo”, a mai spus Ionescu.
Directorul BVB a discutat cu Ion Ariton, ministrul Economiei, Victor Cazana, seful Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), Anca Boagiu, ministrul Transporturilor si Valerian Vreme, ministrul Comunicatiilor.
BVB a avut in ultimul an o campanie orientata in principal pentru a convinge companiile sa se listeze. Reprezentantii Bursei spun ca au discutat cu sute de companii, dar rezultatele nu pot fi cuantificate imediat. Campaniile au fost oprite momentan, BVB fiind in proces de selectie a unei firme care sa coordoneze tot procesul de promovare. Pentru campania de marketing din acest an, Bursa alocase 2,4 milioane de lei (570.000 de euro), dar din suma de 1,2 milioane de lei aferenta primului semestru nu s-a cheltuit nici macar o treime, potrivit lui Valentin Ionescu.
Bursa a obtinut in primul semestru al anului un profit net de 12,5 milioane de lei (3 milioane de euro), de in crestere cu 185,6% fata de perioada similara a anului trecut, in timp ce cifra de afaceri a urcat cu 28,4%, pana la 10,9 milioane de lei (2,6 milioane de lei). Cresterea profitului s-a datorat in principal operatiunilor financiare (dividend+dobanzi), care au asigurat 75% din profitul net al BVB.