Investitorii chinezi profită de lipsa de capital din regiune pentru a-şi face intrarea pe piaţa comunitară.
Companiile chineze funcţionează, deja, în România şi Bulgaria, iar guvernul de la Beijing a oferit un împrumut de un miliard de dolari Republicii Moldova, suficient pentru a acoperi deficitul de cont curent al ţării pentru doi ani.
În timp ce Serbia, Moldova şi chiar Turcia au o oarecare importanţă strategică pentru China, România şi Bulgaria pune la dispoziţie accesul ieftin pe întreaga piaţă a UE, spune Margot Schuler, economist la Institutul German pentru Studii Globale şi Regionale.
Investiţiile chineze sunt încă reduse, însumând doar 71 milioane de euro în 2008, arată datele Eurostat, dar beneficiază de toate premisele pentru a creşte rapid, luând în calcul evoluţia din ultima perioadă.
Dongfeng Motor Group, cel mai mare producător de camioane din China, a semnat, luni, un memorandum de înţelegere cu producătorul auto Fabrika Automobila Priboj (FAB) din Serbia, fără a anunţa valoarea acordului. Grupul chinez va deţine controlul asupra mărcii şi produselor finale, iar FAB se va ocupa de activitatea de construire a camioanelor.
În octombrie, compania auto chineză Great Wall Motor a semnat o înţelegere cu Litex Motor din Bulgaria pentru construcţia unei fabrici de autovehicule sport low-cost ce urma să producă 50.000 de unităţi. Compania chineză va investi 80 de milioane de euro în noua facilitate de producţie din 2010.
În acelaşi timp, în septembrie, fabrica din România a companiei Shantuo Agricultural Machinery Equipment a construit primul tractor. Obiectivul privind producţia este de 100.000 de unităţi.
Antena3.ro