Antena 3 CNN Economic Biz News Vest europenii strâng serios cureaua. "Unii vin şi cumpără numai trei morcovi". Reportaj Wall Street Journal

Vest europenii strâng serios cureaua. "Unii vin şi cumpără numai trei morcovi". Reportaj Wall Street Journal

3 minute de citit Publicat la 12:51 06 Aug 2012 Modificat la 12:51 06 Aug 2012
Vest europenii strâng serios cureaua. "Unii vin şi cumpără numai trei morcovi". Reportaj Wall Street Journal
Foto: visualphotos.com
Populaţia din Europa de Vest a înţeles că este momentul să "strângă cureaua" cot la cot cu guvernele. Vest europenii se îndreaptă acum către produsele cu preţuri mai mici şi căută tot mai des reduceri, în special pe internet, arată o analiză prezentată de WSJ.com.

Şomajul din zona euro este la cote record. Multe ţări din regiune sunt deja în recesiune. Temători, consumatorii europeni devin tot mai cumpătaţi.

"Când auzi că unii şi-au pierdut locurile de muncă, au rămas cu nimic, te gândeşti că ţi s-ar putea întâmpla şi ţie", spune o mamă din Paris, a cărei familie amână înlocuirea maşinii, veche de 11 ani, şi evită distracţii scumpe, precum vizitarea Disneyland.

Consumatorii îşi schimbă obiceiurile

Cel mai evident rezultat al
austerităţii constă în schimbarea obiceiurilor consumatorilor, cu un impact de durată asupra a numeroase aspecte ale vieţii economice de pe continent, de la creşterea economică la profiturile companiilor.

Iar indicatorii economici desenează un peisaj sumbru. Consumul din Franţa a scăzut cu 0,2% în trimestrul al doilea faţă de primele trei luni ale anului.

Încederea consumatorilor din zona euro a scăzut în iulie la cel mai redus nivel din 2009, potrivit Comisiei Europene. Cheltuielile de consum pe bunuri şi servicii vor scădea în acest an în Europa de Vest cu 0,9%, previziune ajustată pentru inflaţie şi evoluţiile valutare, estimează Euromonitor International.

Nici rezultatele marilor companii nu arată mai bine. Cele aproximativ 180 de companii aflate în componenţa indicelui bursier european Stoxx 600 au înregistrat, în medie, o scădere de 12%.

Care sunt cele mai afectate sectoare

Sectorul alimentar trece prin cele mai dure schimbări. De obicei, gospodăriile europene cheltuiesc de aproximativ două ori mai mult decât cele americane, raportat la venit, pe alimente pentru acasă. Preţurile tot mai ridicate determină însă populaţia din unele ţări să cumpere mai puţine produse alimentare.

"Unii vin şi cumpără numai trei sau patru morcovi", se plânge patronul unui mic magazin alimentar din Olargues, un sat situat în sudul Franţei. Afacerile au scăzut în iunie şi iulie cu 20% faţă de nivelul din perioada corespunzătoare a anului trecut, deoarece clienţii caută preţuri mai mici, continuă acesta.

Situaţia este îngrijorătoare şi în industria auto. Piaţa auto din Europa este în contracţie de cinci ani consecutivi, timp în care a pierdut aproape un sfert din volum, şi a scăzut în prima jumătate a anului cu aproape 7%. Cele mai abrupte declinuri au fost înregistrate în Franţa, Italia şi Spania.

Cheltuielile la restaurante au scăzut în Europa de Vest cu 13% între anii 2007-2011 şi vor coborî cu încă 3,5% în acest an.

Zonele care rezistă în faţa crizei


Există totuşi şi zonele care par să reziste în faţa austerităţii. Economia Germaniei este stabilă, relativ solidă, în principal datorită exporturilor.

Comerţul pe internet este în creştere puternică, parţial şi datorită "vânătorilor de oferte".


Şi gadget-urile mobile au încă succes în Europa. Euromonitor anticipează că vânzările de smartphone-uri vor creşte în acest an pe continent cu 11% faţă de 2011.

Cum reacţionează companiile

Unele companii reacţionează la modificarea comportamentului consumatorilor prin "importarea" tehnicilor de marketing gândite iniţial pentru pieţe emergente, precum Brazilai şi India.

Unilever a început să ofere produsele, spre exemplu detergenţii, în pachete mai mici, cu preţuri atractive, precum un euro sau o liră.

Danone a ales să înlocuiască ambalajul clasic al iaurturilor cu o cutie mai atractivă, rotunjită, care speră că va scoate produsele în evidenţă pe raft.

"Îngrijorările legate de bani erodează treptat loialitatea consumatorilor faţă de branduri. Această înclinaţie spre cumpătare a devenit permanentă", comentează Daphne Kasriel, analist la Euromonitor International.

×
x close