De la ivirea ?curentului eco? în industria auto, mulţi oameni, de specialitate sau nu, s-au întrebat de ce un hibrid trebuie să fie aşa de urât. Răspunsul nu a fost întotdeauna cel mai obiectiv cu putinţă: este nevoie de loc pentru acumulatorii voluminoşi şi pentru încă un motor.
Totuşi, chiar trebuie ca o maşină ecologică să arate ca un dulap pe patru roţi când în ziua de azi există atâtea posibilităţi în privinţa design-ului?
Răspunsul Honda la această întrebare este noul coupe sport CR-Z, testat recent de
Antena3.ro. În sfârşit, un hibrid la volanul căruia nu simţi că faci sacrificii în privinţa aspectului. Compania americană Tesla a fost prima care a construit
un automobil sport asemănător, însă acesta este în totalitate electric şi de cel puţin trei ori mai scump, aşa că CR-Z poate fi considerat unic la segmentul său.
Design exterior
O fotografie face cât o mie de cuvinte, dar să vezi Honda CR-Z în realitate este şi mai şi. Gândit ca un succesor al lui
CR-X, unul dintre cele mai de succes modele ale constructorului japonez, noul coupe sport hibrid CR-Z se ridică la înălţimea predecesorului său. Maşina este foarte arătoasă din orice unghi este privită.
În partea frontală privirile sunt acaparate de masca uriaşă, farurile agresive cu lumini permanente LED şi proiectoarele de ceaţă încorporate în partea de jos a spoilerului. Design-ul este simplu şi, poate de aceea, reuşit. Din lateral asemănarea cu CR-X este mai pregnantă, însă a fost dusă mai departe. Luneta, formată din două părţi separate, este iniţial o prelungire a plafonului şi apoi se termină brusc, continuând pe verticală, ceva în genul celei de la Citroen C4 Coupe. Partea din spate se încheie cu stopurile triunghiulare, spoilerul cu forme simple şi un mic difuzor de aer.
La interior, iese cel mai mult în evidenţă bordul futuristic, datele necesare şoferului fiind în marea lor majoritate afişate digital. Doar turometrul este analog. Vitezometrul digital tronează în mijlocul turometrului. El este flancat la stânga de indicatoare pentru stadiul de încărcare al acumulatorilor, pentru momentele când motoraşul electric contribuie la tracţiune sau pentru unul dintre cele trei moduri în care poate fi condusă maşina: Sport, Normal sau Econ.
În partea din dreapta este afişată cantitatea de combustibil disponibilă, consumul în timp real, şi apoi, mai jos, diferite informaţii privind media consumului de combustibil la kilometrii parcurşi. Per total, nu trebuie să fii om de ştiinţă ca să foloseşti tot ceea ce îţi oferă panoul de comandă. Tastele de pe volanul în trei spiţe, îmbrăcat în piele, sunt şi ele utile pentru a păstra atenţia îndreptată către drum.
Scaunele cu susţinere laterală sunt confortabile, însă le lipseşte un amănunt important: reglajul lombar, iar la drum lung acest lucru se simte. Locurile posterioare sunt aproape inexistente. Dacă în faţă se aşează două persoane mai înalte, nu mai este loc de picioare pentru pasagerii care stau în spate. Totuşi, bancheta spate este rabatabilă oferind o suprafaţă mai mare de încărcare a portbagajului (aproape 400 de litri, în total).
La interior mai trebuie amintite conexiunile USB şi auxiliar, în pas cu timpurile actuale. De asemenea, sistemul audio cu şase difuzoare şi un subwoofer îi va satisface pe majoritatea iubitorilor de muzică.
Comportamentul la drum
Mulţumită dimensiunilor reduse ale maşinii (4080x1740x1395mm) amaptamentul de doar 2425mm şi greutatea de 1.245kg, CR-Z este foarte stabil. Virajele sunt negociate cu uşurinţă, fără tangajul specific unei maşini mai mari. Din aceleaşi motive, maşina este ideală în oraş ? e agilă şi uşor de parcat.
CR-Z nu impresionează însă prin putere. Poate exact atât cât sugerează cei 122 cai dezvoltaţi de cele două motoare ? unul pe benzină de 1497 cmc şi 114 CP (84 kW) împreună cu cel electric de 9 kW şi 14 CP - cuplate la o transmisie manuală cu şase rapoarte (CR-Z este singurul hibrid din lume cu cutie manuală de viteze).
Acceleraţia nu este foarte puternică dar suficientă pentru a efectua în siguranţă o depăşire rapidă. Când este nevoie de un plus de putere intervine şi motoraşul electric asistându-l pe cel cu combustie internă. Accelerarea de la 0 la 100 de kilometri are loc în 10 secunde, iar viteza maximă poate ajunge la 200 km/h. Trebuie menţionat sunetul pe care-l scoate motorul CR-Z-ului atunci când este turat, foarte plăcut pentru urechile oricărui şofer şi surprinzător având în vedere că e vorba de un hibrid. Suspensia este mai tare pentru că vorbim de un coupe sport, însă nu deranjant de fermă.
Honda CR-Z poate fi condusă în trei moduri: Sport, Normal şi Econ. Modul Normal este cel mai ok deoarece oferă cel mai bun echilibru între economie şi performanţă. Modul Econ declanşează un sistem care oferă un consum de combustibil mai scăzut. Răspunsul la acceleraţie este redus, până şi aerul condiţionat va funcţiona în aşa fel încât să reducă consumul.
Modul Sport, aşa cum sugerează şi denumirea, transformă maşina într-una mai sportivă, cu reprize mai lungi şi mai rapide de acceleraţie. Toate modurile au o iluminare proprie. Astfel, în Normal şi Econ, iluminarea este albastră şi devine verde în funcţie de cât de economic este stilul de condus al şoferului. În modul Sport iluminarea este de culoare roşie. La finalul călătoriei, şoferul este ?răsplătit? de automobil cu un scor Eco, care ţine cont de felul în care a condus.
CR-Z dispune şi de tehnologii contemporane precum sistemul Start/Stop sau recuperarea energiei la frânare/ decelerare. La fiecare semafor, sau staţionare în trafic, motorul se opreşte automat. Sistemele de la bord continuă să funcţioneze însă fără probleme, iar maşina porneşte de îndată ce este cuplată treapta întâi.
Consumul mediu de combustibil, afişat de computerul de bord, a fost de 8 litri/100 km în oraş, iar extraurban de 5,4 litri/ 100 km. Şi la hibrizi, ca la orice alt automobil, stilul de condus al şoferului se reflectă direct în aceste cifre.
Concluzii
Honda CR-Z Coupe Sport Hibrid este o maşină funky, cu un design contemporan, care va fi apreciată de tinerii nonconformişti atinşi de curentul eco. Se descurcă foarte bine în oraş având în vedere dimensiunile sale, iar la drum lung nu impresionează prin acceleraţia fulminantă, însă reuşeşte să convingă la capitolul stabilitate.
În România, Honda Trading aduce anul acesta doar zece astfel de modele, ceea ce-l transformă într-un automobil destul de exclusivist. Este disponibilă o singură variantă de echipare, la preţul de 26.015 Euro cu TVA. Aceasta oferă airbag-uri frontale, laterale şi tip cortină, ABS, EBD (distribuţia forţei de frânare) şi EBA, asistenţă la pornirea din rampă, discuri de frână ventilate în faţă, sistem ISOFix pentru prindere scaun copil, servodirecţie electrică, cruise control, climatizare automată cu filtru de polen, senzor de lumină şi de parcare, scaune faţă încălzite, handsfree bluetooth, conexiuni USB şi auxiliar, etc.